Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/4483
Title: A avaliação das aprendizagens: para além dos resultados
Authors: Pacheco, José Augusto
Issue Date: 2006
Publisher: Imprensa da Universidade Coimbra
Abstract: Não há entrevista a político ou a empresário ou a comentador político e económico que não tenha bem evidente a mediocridade dos resultados escolares face aos investimentos realizados. Este pensar, corroborado por diversos estudos realizados na última década, retoma o sentimento de frustração que está presente quer nos preâmbulos dos textos normativos das reformas educativas, quer em relatórios elaborados pela Administração central. Neste artigo focalizaremos três aspectos essenciais: o problema social da avaliação; a ausência da avaliação formativa no ensino básico; a centralidade do discurso da competência.
Il ny a pas d’interview à un politique ou à entrepeneur ou à un commentateur politique et économique oú il ne soit pas bien évident la médiocrité des résultats scolaires face aux investissements réalisés. Cette façon de penser, appuyé par plusieurs études réalisées la dernière décennie, reprend le sentiment de frustation qui est présenr soit dans les préambules des textes normatifs des réformes éducatives, soit dans les rapportrs élaborés par l’Administration centrale. Dans cet article on focalisera trois aspects essentiales: le problem social d’évaluation , l’absence d’évaluation formative au ensigne primaire et au collége e la centralité du discours de la compétence.
There is no interview to a politician, entrepreneur or politician and economic commentator that do not have well evident the mediocrity of the school results face to the carried through investments. This thought, corroborated for diverse studies carried through in the last decade, retakes the frustration feeling that is present either in the preambles of the normative texts of the educative reforms, or in reports elaborated for the central Administration. In this article we will focus three essential aspects: the social problem of the evaluation; the absence of the formative evaluation in basic education; the centrality of the speech of the competence.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/4483
ISSN: 1647-8614
Appears in Collections:Revista Portuguesa de Pedagogia

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