Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/44861
Title: | Paisagem e monumentos de Portugal: Images do ressurgimento nacional | Other Titles: | Landscape and cultural heritage from Portugal: Images of national resurgence | Authors: | Correia, Luís Miguel | Keywords: | Salazarism;Landscape;Cultural Heritage;Propaganda;Public Works;Salazarisme;Paysage;Monuments nationaux;Propagande;Travaux publics;Salazarismo;Paisagem;Monumentos Nacionais;Propaganda;Obras Públicas | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Será o Portugal contemporâneo
corolário das conquistas da Revolução
dos Cravos? Restringindo-nos
ao caso da arquitectura, podemos
indagar se esta readquiriu a sua
autonomia disciplinar, lavrando
na terra a desejada democratização
do espaço e, ainda, averiguar se foi
responsável pela memorização de
muitos dos projectos elaborados
no pós-25 de Abril. Conquanto
julguemos pertinente a indagação,
não nos propomos proceder a uma
análise exaustiva da conjuntura
actual, embora admitamos que
esta evidencia a influência de mais
de quarenta anos de salazarismo.
Entre o fim da década de trinta e
o início da de quarenta assistiu-
-se a um período de afirmação e
consolidação das ideias desenhadas
por Oliveira Salazar para o Império
Português, durante o qual a imagem,
tangível ou intangível, do
território desempenhou um papel
preponderante na pressagiada restauração
material, moral e nacional.
Com base sobretudo em publicações
editadas pela propaganda
nacional, como Images Portugaises
[1939], Paisagem e Monumentos de
Portugal (1940), Obras Públicas:
Caderno do Ressurgimento Nacional
[1943] e noutras com elas correlacionadas,
comprovaremos como
pouco antes do advento da 2.ª
Guerra Mundial já se desvendava
na paisagem portuguesa um vasto
conjunto de traços distintivos do
projecto salazarista, cuja memória
ainda hoje remanesce em diferentes
lugares. Le Portugal contemporain est-il un corollaire des réalisations de la Révolution des OEillets? En nous limitant au cas de l'architecture, nous pouvons nous demander si celle-ci a retrouvé son autonomie disciplinaire, la démocratisation souhaitée de l'espace labourant la terre, mais également établir si elle a été responsable de la mémorisation d'un grand nombre des projets développés après le 25 avril. Bien que nous jugions pertinente l'enquête, nous ne proposons pas de procéder à une analyse exhaustive de la conjoncture actuelle, bien que nous admettions qu'elle témoigne de l'influence de plus de quarante ans de salazarisme. Entre la fin des années trente et le début des années quarante, nous avons assisté à une période d’affirmation et de consolidation des idées conçues par Oliveira Salazar pour l'Empire portugais, au cours de laquelle l'image, tangible ou intangible, du territoire a joué un rôle de premier plan dans la restauration matérielle, morale et nationale présagée. À partir essentiellement des publications éditées par la propagande nationale, comme Images Portugaises [1939], Paisagem e Monumentos de Portugal (1940), Obras Públicas: Caderno do Ressurgimento Nacional [1943] et d'autres liées à celle-ci, nous prouverons comment juste avant la Deuxième Première Guerre mondiale, un vaste ensemble de caractéristiques distinctives du projet salazariste, qui existent encore aujourd'hui à différents endroits, ont été révélées dans le paysage portugais. Shall we consider the contemporary Portugal as a result of the conquests from the so called Carnation Revolution (Revolução dos Cravos)? If we only contemplate the case of architecture, we may question if this discipline has regained its disciplinary autonomy, building the wanted democratization of space and also determine if it has been responsible for the memorization of many of the projects conducted in the post 25th April times. Although we consider this inquiry as adequate, it is not our purpose to pursue an exhaustive analysis of the current situation, although we can accept that it denotes the influence of more than forty years of Salazarism. Between the end of the thirties and beginning of the forties, we face a period of reinforcement and consolidation of the ideas outlined by Oliveira Salazar for the Portuguese Empire. During that period the tangible or intangible image of the territory has played a major role in the announced material, moral and national restoration. Based mainly on publications edited by national propaganda, namely Images Portugaises [1939], Paisagem e Monumentos de Portugal (1940), Obras Públicas: Caderno do Ressurgimento Nacional [1943], as well as with other correlated works, we will demonstrate how, short before the advent of World War II, it was already possible to discover in the Portuguese landscape a significant array of distinctive features of the Salazarist project, whose memory still remains today in different places. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/44861 | ISSN: | 1645‑3530 1647-8622 (PDF) |
DOI: | 10.14195/1647-8622_18_10 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista Estudos do Século XX |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
paisagem_e_momunemtos_de_portugal.pdf | 2.36 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.