Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/44883
Title: Transcrições em linha: e‑learning de Paleografia em arquivos europeus
Other Titles: On‑line transcriptions: Palaeography e‑learning in European archives
Authors: Borges, Leonor Calvão
Silva, Ana Margarida Dias da
Keywords: Transcriptions;Public archives;History of writing;Transcrições;Arquivos públicos;História da Escrita
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: A paleografia, ciência que, na sua vertente prática, se dedica ao ensino da leitura de manuscritos antigos, independentemente da sua língua, esteve tradicionalmente associada aos cursos de História e Ciências Documentais, confinada aos bancos académicos, e vista como ciência auxiliar. É no âmbito dos projetos de crowdsourcing de transcrições documentais que vemos surgir manuais e cursos de paleografia on‑line. O presente trabalho procura identificar a oferta formativa on‑line de cursos de paleografia medieval e moderna, em particular promovida por arquivos locais e regionais portugueses, espanhóis, ingleses e franceses associados a esses projetos. Pretende‑se entender como a paleografia de leitura é desenvolvida pelos arquivos, perceber que normas são utilizadas, quem faz manuais de transcrição, a que grupo se dirigem em particular, que tipologias documentais são mais disponibilizadas, periodicidade do curso / disponibilização das imagens para transcrição, e, por fim, perceber o que acontece com as transcrições. Conclui‑se com uma análise sobre a contribuição destes projetos para o desenvolvimento da paleografia de leitura, e, de uma forma mais genérica, para a história da cultura gráfica.
Palaeography, a science that, in its practical aspect, is devoted to the teaching of reading ancient manuscripts, regardless of their language, has traditionally been associated with the courses of History and Archival Sciences, confined to academic banks, and seen as auxiliary science. It is within the scope of the crowdsourcing projects of documentary transcriptions that we see arise manuals and courses of online palaeography. The present work seeks to identify the online formative offer of medieval and modern palaeography courses, namely those promoted by the Portuguese, Spanish, English and French local and regional archives associated with these projects. It is intended to understand how the reading palaeography is developed by the archives, to understand which norms are used, who makes transcription manuals, to which interests group are they directed, which typologies are more available, periodicity of the courses / provision of the images for transcriptions, and, finally, realize what happens to the transcripts. It concludes with an analysis of the contribution of these projects to the development of reading palaeography, and, more generally, to the history of graphic culture.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/44883
ISSN: 0870-4147
2183-3796 (digital)
DOI: 10.14195/0870-4147_49_2
Rights: open access
Appears in Collections:Revista Portuguesa de História

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artigo2_rph_49.pdf530.96 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.