Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/44930
Title: “Almoços, lunchs, jantares e ceias”: os serviços de restauração em Lisboa à luz dos anuários comerciais (1871-99): tipologias, serviços e produtos.
Other Titles: “Almoços, lunchs, jantares e ceias”: Lisbon food services in annual commercial directories (1871-99): typologies, services and products.
Authors: Gomes, João Pedro
Keywords: Lisbon;19th century;Food;Food Services;Publicity;Lisboa;século XIX;Alimentação;Restauração;Publicidade
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: As transformações sociais que ocorreram na Europa ao longo do século XIX refletiram- se com particular intensidade no universo alimentar onde, paralelamente à crescente urbanização das cidades, se registou um aumento de serviços de produção e comercialização de preparados culinários bem como no estabelecimento de uma heterógena rede comercial, preparada para responder às necessidades de quase todos os estratos sociais. Lisboa, como capital, não foi estranha a estas alterações, que podem ser percebidas através dos anuários comerciais. Analisados em longo espectro, permitem observar a dinâmica comercial e publicitária da rede comercial de serviços de restauração urbanos, bem como tipologias de estabelecimentos de restauração, serviços e produtos oferecidos e, em determinados casos, preços praticados. A análise aqui conduzida concentra-se num conjunto de sete volumes publicados entre 1871 e 1899 e respeitantes a duas publicações específicas: o Almanach da Agência Primitiva de Annuncios e o Annuario Commercial ou Annuario Official de Portugal.
The social changes that have occurred in Europe throughout the 19th century reflected a change of the food universe where, parallel to the rising of population’s urbanization, occurs an increasing in the production and commercialization of food ready to eat, provided by a heterogeneous commercial network, which answered to the needs of almost all social strata. Lisbon, as the country’s capital, was no stranger to these changes that can be perceived through the analyses of published annual commercial directories. Analyzed on a broad spectrum, this kind of publications allows us to observe the commercial and advertising dynamics of catering establishments, types of shops, services and products offered and, in specific cases, established prices of some services. This analysis was based on a set of seven volumes, published between 1871 and 1899, and related to two specific publications: the Almanach da Agência Primitiva de Annuncios e o Annuario Commercial ou Annuario Official de Portugal.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/44930
ISSN: 1645-2259
2183-8615 (digital)
DOI: 10.14195/1645-2259_18_7
Rights: open access
Appears in Collections:Revista de História da Sociedade e da Cultura

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