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https://hdl.handle.net/10316.2/44931
Title: | O caminho de ferro de Moçâmedes: entre projeto militar, instrumento tecnodiplomático e ferramenta de apropriação colonial: (1881-1914) | Other Titles: | The railway of Moçâmedes: between military project, technodiplomatic instrument and tool for colonial appropriation: (1881-1914) | Authors: | Pereira, Hugo Silveira | Keywords: | technodiplomacy;Angola;colonization;scramble for Africa;tecnodiplomacia;Angola;colonização;scramble for Africa | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | A partir da década de 1880, Portugal decidiu aplicar em Angola o projeto de desenvolvimento
fontista que vinha implementando na metrópole desde 1850 e que assentava,
em grande medida, na construção ferroviária. Depois de o investimento inicial
se dirigir para Luanda e Ambaca, os responsáveis nacionais viraram a sua atenção para
Moçâmedes. Neste artigo, iremos analisar o processo de implementação da ferrovia neste
distrito do sul de Angola, desde a década de 1880 até à I Guerra Mundial, em três
momentos diferentes: o processo de decisão, a construção e a exploração. Recorrendo
à bibliografia já existente e a documentação inédita de arquivos portugueses e britânicos,
iremos evidenciar as motivações que subjazeram à decisão de construir um caminho
de ferro (tecnodiplomáticas, militares e económicas) e os desafios que se levantaram à
construção e exploração. No final, explicaremos até que ponto as expectativas criadas e
estimativas antecipadas foram efetivamente cumpridas. From the 1880s onwards, Portugal applied in Angola the investment programme it had been implementing in the mainland since the 1850s (fontismo), which was strongly based in the construction of railways. The initial investment took place in Luanda and Ambaca, but shortly afterwards Portuguese experts turned their attention to Moçâmedes. In this paper, we will analyse the process of railway implementation in this district of the South of Angola from the 1880s until World War I, in three different moments: the decision-making process, the construction and the operation. Using previously published bibliography and unpublished primary sources (kept in Portuguese and British archives), we will highlight the motivations behind the decision to build the railroad (technodiplomatic, military and economic) and the challenges engineers and workers faced during construction and operation. In the end we will explain whether the expectations behind the investment were met or not. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/44931 | ISSN: | 1645-2259 2183-8615 (digital) |
DOI: | 10.14195/1645-2259_18_8 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista de História da Sociedade e da Cultura |
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