Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/45019
Title: À conquista da sabedoria: a pintura de quadratura e o programa iconográfico da Biblioteca Joanina
Authors: Raggi, Giuseppina
Keywords: Joanina Library;Coimbra University;King of Portugal John V;Filippo Juvarra;Rafael Bluteau;“Wise Christian”;quadratura painting;António Simões Ribeiro;restoration of the Joanina Library’s ceiling paintings;Biblioteca Joanina;Universidade de Coimbra;Rei de Portugal D. João V;Filippo Juvarra;Rafael Bluteau;Sabio Cristão;quadratura;António Simões Ribeiro;restauro dos tetos da Biblioteca Joanina
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: This article aims to rethink the process of the building and decoration of the Coimbra University Library known as the Biblioteca Joanina (1716-1728). It focuses on the artistic and cultural context of the first half of the reign of King John V (1707 – around 1728) and on the impact of the projects of the Italian architect Filippo Juvarra for the new city of Lisbon (1719). The building of the Biblioteca Joanina integrated the renovation plan in all the fields of knowledge promoted by King John V, Queen Maria Ana of Austria and the Portuguese court. Thus, this paper offers a new interpretation of the iconographic program, based on a military metaphor. The Library is like a fortress of the Sapience to be conquered by the student-soldier. Inside, the space of knowledge is divided into three progressive stages: the library (Imago Bibliotecae), the academic stage (Universitas), and the encyclopedic knowledge (Enciclopedia); however the true and final goal of the conquest is to achieve the wisdom of the Sapient Christian (Sabio Christão) as described by Father Rafael Bluteau in his Prosas Académicas… (1717-1728). At the end of his journey, with his weapons put down at the feet of the monarch, the student-conqueror reflects himself in the portrait of King John V, the Wise Christian King. Moreover, the paper highlights the following topics: 1) the artistic connections with the Italian and Austrian architecture; 2) the close relationship between the ceiling paintings by António Simões Ribeiro and the Bolognese painting tradition of “quadratura”; 3) the lack of books supplies after the completion of the Coimbra University Library and during the second half of the reign of King John V; 4) the (re)interpretation of the ceiling paintings by António Augusto Gonçalves in the 19th century; 5) the restoration works promoted by the Portuguese State between 1931 and 1934, and the involvement of the painter Joaquim Lopes, Professor of Arts in Porto.
O artigo propõe a releitura do processo de construção e decoração da Biblioteca da Universidade de Coimbra, conhecida como Biblioteca Joanina (1716-1728). O texto reinterpreta o contexto artístico e cultural da primeira metade do reinado de D. João V (1707- acerca de 1728) e o impacto dos projetos do arquiteto italiano Filippo Juvarra para a nova cidade de Lisboa (1719). A construção da Biblioteca Joanina integrou o plano de renovação do conhecimento em todos os campos do saber promovido por D. João V, pela rainha D. Maria Ana de Áustria e pela corte portuguesa. Desta forma, o artigo oferece uma nova interpretação do programa iconográfico, baseado na metáfora militar. A Biblioteca torna-se fortaleza da Sabedoria que o estudante-soldado é chamado a conquistar. No interior, o espaço do conhecimento é dividido em três etapas progressivas: o espaço da adquisição dos novos saberes (Imago Bibliotecae); do conhecimento académico (Universitas) e do enciclopédico (Enciclopedia). Porém, o verdadeiro objetivo final é alcançar a sabedoria do Sabio Cristão, tal como a descreve padre Rafael Bluteau nas suas Prosas Academicas… (1717-1728). Chegando ao fim do seu percurso, depostas as armas aos pés do soberano, o estudante-conquistador espelha-se no retrato de rei D. João V, imagem vivente do Sabio Cristão. O texto aprofunda, também, os seguintes tópicos: 1) as conexões artísticas com a arquitetura italiana e austríaca; 2) as estreitas relações entre a pintura de arquiteturas em perspetiva, realizada nos três tetos da Biblioteca Joanina por António Simões Ribeiro e Vicente Nunes, e a tradição da “quadratura” bolonhesa; 3) a carência de fornecimento de livros para a Biblioteca da Universidade de Coimbra, depois da conclusão do edifício e ao longo da segunda metade do reino de D. João V; 4) a reinterpretação da quadratura dos tetos da Biblioteca Joanina por António Augusto Gonçalves no século XIX; 5) as obras de restauro promovidas pela Direção dos Monumentos Nacionais entre 1931 e 1934 e o envolvimento do pintor Joaquim Lopes, Professor de artes no Porto.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/45019
ISSN: 0870-0273
1647-8436 (PDF)
DOI: 10.14195/1647-8436_48_2
Rights: open access
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