Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/45021
Title: O papel das bibliotecas universitárias de saúde e dos seus profissionais na promoção de competências em literacia da informação: o caso da Biblioteca das Ciências da Saúde da Universidade de Coimbra
Authors: Martins, Teresa
Guerreiro, Rita
Lima, Sandra
Keywords: Health Literacy;Formation;Competency-based education;Health Sciences Libraries;Teaching;Investigation;Literacia da Saúde;Formação;Educação baseada em competências;Bibliotecas de Ciências da Saúde;Ensino;Investigação
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: It is through the resources that the Library makes available to the Academic Community that the quality of teaching and research of any Faculty and / or University is evident. Although the Library of Health Sciences is not expected to participate in the teaching and research activities of the Faculties of Pharmacy and Medicine, the library develops and makes available a series of services and resources to support the academic community of both Faculties of the University of Coimbra. Within these services, we highlight the Information and Reference Services and the Research Support Services: The Information and Referral Service (SIR) aims to provide users with the necessary assistance in the proper use of Library services and resources through a series of options: a) Responding to specific needs, in person or by email; b) Assisted research service, by prior appointment; c) Training and information actions for all users. The Research Support Service introduces the resources and tools that are useful in measuring scientific output and impact. Although there has been a considerable increase in the demand for these services in recent years, and efforts by the library to disseminate and inform the academic community, there is still poor adherence and this is mostly done by students, most of the time because learned through other colleagues, not through the advice of teachers. For this reason, we have tried to attract users, from the 1st year of the 1st Cycle, preferably through the distribution of flyers, through the BCSUC website, social networks, etc., but we consider that collaboration with teachers is inevitable. It is also extremely important to integrate an Information Literacy discipline into the academic curriculum.
É através dos recursos que a Biblioteca disponibiliza à Comunidade Académica que a qualidade do Ensino e da Investigação de qualquer Faculdade e/ou Universidade se evidencia. Embora não esteja prevista a participação da Biblioteca das Ciências da Saúde nas atividades letivas e de investigação das Unidades Curriculares das Faculdades de Farmácia e Medicina, a biblioteca desenvolve e disponibiliza uma série de serviços e recursos de apoio à comunidade académica de ambas as Faculdades da Universidade de Coimbra. Dentro desses serviços, destacamos os Serviços de Informação e Referência e os Serviços de Apoio à Investigação: O Serviço de Informação e Referência (SIR) pretende proporcionar aos utilizadores a assistência necessária à boa utilização dos serviços e recursos da Biblioteca, através de uma série de opções: a) Resposta a necessidades pontuais, presencialmente ou por e-mail; b) Serviço de pesquisa assistida, por marcação prévia; c) Ações de formação e informação dirigidas a todos os utilizadores. O Serviço de Apoio à Investigação dá a conhecer os recursos e as ferramentas úteis na medição da produção e impacto científicos. Apesar de, nos últimos anos, ter aumentado bastante a procura destes serviços, e dos esforços por parte da biblioteca para os divulgar e informar a comunidade académica, há ainda uma fraca adesão e essa adesão é feita principalmente por estudantes, na maioria das vezes porque tomaram conhecimento através de outros colegas, não por aconselhamento dos docentes. Por esse motivo, procuramos atrair os utilizadores, desde o 1.º ano do 1.º Ciclo, preferencialmente através da distribuição de flyers, através da página Web da BCSUC, das redes sociais, etc., mas consideramos que a colaboração com os docentes é inevitável. É também de extrema importância a integração de uma disciplina de Literacia da Informação no currículo académico.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/45021
ISSN: 0870-0273
1647-8436 (PDF)
DOI: 10.14195/1647-8436_48_4
Rights: open access
Appears in Collections:Boletim da Biblioteca da Universidade de Coimbra

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
o_papel_das_bibliotecas_universitarias_de_saude.pdf277.85 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.