Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/45099
Title: | Tempestades clássicas: dos antigos à era dos descobrimentos | Other Titles: | Classical storms: from the ancients to the age of discovery | Authors: | Barbosa, Tereza Virgínia Ribeiro Trevizam, Matheus Avellar, Júlia Batista Castilho de |
Keywords: | storm;tópoi;Homer;Virgil;Ovid;Camões;tempestade;tópoi;Homero;Virgílio;Ovídio;Camões | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | This work will analyze scenes describing storms in Greek, Latin and Portuguese Literature, through the Classical Poetic ideas of tópos, imitation and emulation, discussed in the Introduction and in the Chapter 1 of this work. It will follow a line starting with the Homeric poems, passing by the poetry of Callimachus, accessing the poetry of Virgil and Ovid, and finally reaching the poetry of Camões and the many Portuguese chroniclers of the Age of the Discovery. The main objective of this work is to observe the development of the tópos of the storm in the Western Literature. Nesta obra, a partir das ideias, encontradas nas poéticas clássicas, de tópos, imitação e emulação, que são expostas na Introdução e no Capítulo 1, dá-se prosseguimento à análise de cenas de tempestades, preferencialmente, marinhas, em várias obras das literaturas grega, latina e portuguesa. Segue-se uma linha condutora de Homero – passando por Calímaco – aos poetas romanos Virgílio e Ovídio, para enfim chegar a Camões e a vários cronistas lusos da Era dos Descobrimentos, de modo a se observar o desenvolvimento do tópos da tempestade nas letras do Ocidente. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/45099 | ISBN: | 978-989-26-1541-7 978-989-26-1542-4 (PDF) |
ISSN: | 2182‑8814 | DOI: | 10.14195/978-989-26-1542-4 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Pombalina |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tempestades_classicas.pdf | 7.57 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.