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https://hdl.handle.net/10316.2/45151
Title: | Democracia e o cidadão ideal: o retrato do cidadão no Contra Leócrates | Other Titles: | Democracy and the ideal citizen: the portrait of the citizen in the Against Leocrates | Authors: | Leite, Priscilla Gontijo | Keywords: | Lycurgus;rhetoric;citizenship;ethos;democracy;Licurgo;retórica;cidadania;ethos;democracia | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/45144 | Abstract: | The organization of the democratic institutions in Classical Athens allowed the
legal field to be used in political disputes. In trials, there was a concern with the
construction of the ethos of the speaker and his opponent. The construction of this
image would serve not only to win the case in dispute, but would also develop an
image of how the citizens should act within the democracy. Therefore, it was
important to emphasize actions that were beneficial and harmful to the democracy,
even when they were not directly linked to the cause in judgment. The aim of this
study is to analyze the construction of the ethos of the good and bad citizens in
Lycurgus's speech Against Leocrates (330BC). The speech was delivered shortly
after the Battle of Chaeronea, amid the Athenians' feelings of uncertainty over the
actions of Philip II regarding the city. For this reason, it constitutes a valuable
source for understanding the process of change of the Athenian mentality in the
face of the polis’ transformations caused by Macedonian expansion. Despite these
transformations, the permanence in the construction of the ethos of the citizen is
discernible, as well as the impact that these models caused for inhabitants of the
polis. A organização das instituições democráticas na Atenas Clássica permitiu que o campo jurídico fosse utilizado nas disputas políticas, fazendo com que houvesse nos julgamentos uma preocupação com a construção do ethos do orador e de seu adversário. A construção dessa imagem não serviria apenas para ganhar a causa em disputa, mas contribuiria também para o desenvolvimento da imagem de como o cidadão deveria agir na democracia. Por isso, era importante enfatizar as ações benéficas e prejudicais à democracia, mesmo quando elas não fossem diretamente ligadas à causa em julgamento. O objetivo do presente trabalho é analisar a construção do ethos do bom e do mau cidadão no discurso Contra Leócrates de Licurgo, datado de 330 a.C. O discurso se passa logo após a Batalha de Queroneia, em meio aos sentimentos de incerteza dos atenienses sobre as ações de Filipe II com relação à cidade. Por essa razão, ele constitui uma valiosa fonte para entender o processo de mudança na mentalidade ateniense diante das transformações ocorridas na polis provocadas pela expansão do poder macedônico. Apesar dessas transformações, nota-se a permanência na construção do ethos a respeito do cidadão, bem como o impacto que esses modelos provocavam nos habitantes da polis. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/45151 | ISBN: | 978-989-26-1678-0 978-989-26-1679-7 (PDF) |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1679-7_8 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | A poiesis da democracia |
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democracia_e_o_cidadao_ideal.pdf | 284.76 kB | Adobe PDF |
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