Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/45164
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dc.contributor.authorMello, Ana Maria Lisboa de-
dc.date.accessioned2019-01-21T14:10:28Z
dc.date.accessioned2020-09-15T19:08:55Z-
dc.date.available2019-01-21T14:10:28Z
dc.date.available2020-09-15T19:08:55Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.issn2182-1526-
dc.identifier.issn2183-847X (PDF)-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/45164-
dc.description.abstractIn the Brazilian contemporary novel, especially since the 1990s, movements and spatial changes of characters who, temporarily in other countries and cultures, face loneliness, estrangement and the search for themselves, are recurring. Taking this into account, the novel Someplace (Algum Lugar) by Paloma Vidal has been analyzed. The protagonist and her companion move from Rio de Janeiro to fulfi l a research internship in Los Angeles. The American city, symbolized by large avenues, the lack people, and the supremacy of the automobile, portrays a hostile image, similar to the “nonplace”, characterized by Marc Augé. The city is the portrait of a world that has become hostile to human conviviality; the configuration of the city suppresses the possibility of any encounter, a fact that tears the individual apart. Increasingly alone, exiled from herself, the protagonist is divided between the dream and the devouring reality and inhabited by an indefinite absence, an existential void.eng
dc.description.abstractSão recorrentes, no romance brasileiro contemporâneo, sobretudo a partir da década de 1990, deslocamentos e mudanças espaciais de personagens que, situados temporariamente em outros países e culturas, enfrentam a solidão, o estranhamento e empreendem a busca de si mesmos. Nessa perspectiva, analisamos o romance Algum lugar (2009), de Paloma Vidal. A protagonista e seu companheiro deslocam-se do Rio de Janeiro para cumprir estágio de pesquisa em Los Angeles. A cidade norte-americana, com grandes avenidas, vazias de pessoas, e supremacia do automóvel, mostra-se hostil, semelhante ao “não-lugar”, caracterizado por Marc Augé. A cidade é o retrato de um mundo que se tornou hostil ao convívio humano; a configuração da cidade suprime a possibilidade do encontro, fato que dilacera o indivíduo, cada vez mais só, exilado de si mesmo, dividido entre o sonho e a realidade devoradora e habitado por uma falta indefinida, um vazio existencial.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbra-
dc.rightsopen access-
dc.subjectcontemporary citieseng
dc.subjectdisplacementeng
dc.subjectstrangenesseng
dc.subjectdisagreementseng
dc.subjectexistential crisiseng
dc.subjectmelancholyeng
dc.subjectcidades contemporâneaspor
dc.subjectdeslocamentopor
dc.subjectestranhamentopor
dc.subjectdesencontrospor
dc.subjectcrises existenciaispor
dc.subjectmelancoliapor
dc.titleAlgum lugar, de Paloma Vidal: deslocamento, estranhamento e melancoliapor
dc.title.alternativeSomeplace (Algum lugar) by Paloma Vidal: displacement, strangeness and melancholyeng
dc.typearticle-
uc.publication.collectionRevista de Estudos Literários nº 8-
uc.publication.firstPage327-
uc.publication.issue8-
uc.publication.lastPage352-
uc.publication.locationCoimbra-
uc.publication.journalTitleRevista de Estudos Literários-
dc.identifier.doi10.14195/2183-847X_8_13-
uc.publication.sectionSecção Temática-
uc.publication.digCollectionIP-
uc.publication.digCollectionB1-
uc.publication.orderno15-
uc.publication.areaArtes e Humanidades-
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item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
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