Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/46039
Title: | Luis Ferrand de Almeida e António Oliveira no ensino de Teoria da História | Authors: | Catroga, Fernando | Issue Date: | 2003 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Este ensaio tem um objecto muito específico: estudar o papel de Luís Ferrand de Almeida e de António Oliveira no ensino da cadeira de Teoria da História, a fim de se perceber como é que, a partir dos meados de década de 1950, se fizeram sentir as lições da chamada “escola dos Annales”, bem como o debate epistemológico acerca das relações interdisciplinares e dos elos existentes entre explicação e a compreensão no saber histriográfíco. This essay has a specific purpose: to study the role played by Luis Ferrand de Almeida and Antonio de Oliveira in teaching the discipline of Theory of History. This will permit to realize how, since the nineteen fifties, the proposals of the so called “École des Annales” were received, as well as the epistemological debate about interdisciplinary relationships, and the connections between explanation and understanding in historical knowledge. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/46039 | ISSN: | 0870-4147 2183-3796 (digital) |
DOI: | 10.14195/0870-4147_36-2_9 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de História |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
luis_ferrand_de_almeida_e_antonio_oliveira.pdf | 259.46 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.