Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/46073
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dc.contributor.authorSantos, Lidiane Carolina Carderaro dos
dc.contributor.authorCerqueira, Fabio Vergara
dc.date.accessioned2019-03-21T12:33:13Z
dc.date.accessioned2020-09-04T16:26:13Z-
dc.date.available2019-03-21T12:33:13Z
dc.date.available2020-09-04T16:26:13Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.isbn978-989-26-1584-4 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/46073-
dc.description.abstractThis article will analyze how is represented in iconography of Attic vases the presence of young (efebos) and boys (paîs) musicians in musical agones that integrating festivals occured in Athens, especially among fifth and fourth centuries BC. To do so, we will identify on the listed images some specific aspects of the caracterization of these musicians in that particular situation, such as details of the clothes used by these young musicians in the competitions, which differs from that used in scollar agones, as well as the instruments specifically used in this kind of competition, especially the use of the kithara of Thamyra as a peculiar instrument of this type of competition and also elements that identify the environment, as the representation of columns and the bema. Then, we analyze the relation between these young musicians, especially the kitharoidos, through alegories, with the image of Apollo childish, whose occurrence increase on the iconography of Attic vases from the fifth century BC.eng
dc.description.abstractEste artigo pretende analisar como é representada, na iconografia de vasos áticos, a presença de músicos jovens (efebos) e meninos (paîs) em agones musicais que integram os festivais ocorridos em Atenas, principalmente entre os séculos V e IV a.C. Para tanto, identificaremos nas imagens elencadas alguns aspectos específicos de caracterização desses músicos nessa situação, tais como detalhes da vestimenta utilizada por eles nas competições, que diferem daquela utilizada em agones escolares, bem como os instrumentos especificamente usados nesse tipo de competição, sobretudo o uso da kithara de Thamyra (cítara de Tâmiris) e elementos identificadores do ambiente, como a representação de colunas e do bema. Por fim, analisaremos a relação que se faz desses jovens músicos, em especial os citaredos, por meio de alegorias, com a imagem de Apolo infantilizado, cuja ocorrência é crescente na iconografia de vasos áticos a partir do século V a.C.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/46063por
dc.rightsopen access-
dc.subjectAncient Greeceeng
dc.subjectIconographyeng
dc.subjectMusiceng
dc.subjectFestivalseng
dc.subjectYoung musicianseng
dc.subjectGrécia Antigapor
dc.subjectIconografiapor
dc.subjectMúsicapor
dc.subjectFestivaispor
dc.subjectJovens músicospor
dc.titleConcursos musicais juvenis em Atenas nos séculos V e IV a.C.por
dc.title.alternativeMusical contests for youths in Athens during the 5th and 4th centuries B.C.eng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage203-
uc.publication.lastPage233-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1585-1_9-
uc.publication.sectionParte II - Mitológicaspor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno20-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleEstudos Clássicos IV: percursos-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/46073/200096/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/46073/200096/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11000586-
uc.publication.parentItemId55096-
uc.itemId68020-
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