Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/46085
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCustódio, José de Arimathéia Cordeiro
dc.contributor.authorCosta, Gilmário Guerreiro da
dc.date.accessioned2019-03-21T13:02:24Z
dc.date.accessioned2020-09-04T16:26:16Z-
dc.date.available2019-03-21T13:02:24Z
dc.date.available2020-09-04T16:26:16Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.isbn978-989-26-1584-4 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/46085-
dc.description.abstractThis work shows the reception of Greek mythology in contemporary culture in a tipical product of midiatic entertainment: the cartoons. Here, the mythology appropriated by the anime Saint Seiya, a Japanese creation which has been very successful in Brazil since the 90’s, and still followed by Brazilian fans, even off TV. It is a cartoon which appropriates several mythologies, not even Greek ones, but also Norse legends, among others. This paper analyses, in particular, the mythologic references of the thirteen episodes of “Saint Seiya: The Hades Chapter”. It exposes and articulate them with the strategies of the contemporary reception, thus marking eventual differences or “adaptations” related to the original myth. This study stands that, in this case, the reception is positive because it exalts the myths and preserve a great deal of the original message, nevertheless they are in new contexts. So, the task of identifying the difference remains. At last, this work defends the pedagogic potential of cultural products like this one, facing it up as a significant supporting material able to complement learning activities, even as interdisciplinary ways.eng
dc.description.abstractEste trabalho apresenta a recepção da mitologia grega na cultura contemporânea em um produto típico do entretenimento midiático: os desenhos animados. No caso, a mitologia apropriada pelo anime “Os Cavaleiros do Zodíaco”, criação japonesa de grande sucesso no Brasil desde a década de 1990, ainda acompanhada pelos fãs brasileiros, mesmo fora da TV. Trata-se de uma animação que se apropria de diversas mitologias, não apenas gregas, mas também nórdicas e outras. O objetivo deste artigo é analisar, especificamente, as referências mitológicas nos treze episódios que constituem a série “Saga de Hades (Inferno)” do desenho, relacionando-as às estratégias de recepção contemporânea para, assim, assinalar eventuais diferenças ou “adaptações” quanto ao mito original. Postula-se que, nesse caso, a recepção é positiva porque exalta os mitos e preserva grande parte de sua mensagem original, mesmo ao sitá-los em novos cenários, restando a tarefa de identificar os elementos divergentes. Por fim, defende-se o potencial pedagógico de produções culturais como essa, ao encará-la como rico material de apoio complementar para atividades de aprendizagem, inclusive com possibilidades interdisciplinares.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/46063por
dc.rightsopen access-
dc.subjectMithologyeng
dc.subjectCartoonseng
dc.subjectSaint Seiyaeng
dc.subjectMitologiapor
dc.subjectDesenhos animadospor
dc.subjectCavaleiros do Zodíacopor
dc.titleDo Olimpo ao Fuji: o valor pedagógico de “Os Cavaleiros do Zodíaco”por
dc.title.alternativeFrom Olympus to Fuji: the pedagogic worth of “Saint Seiya”eng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage518-
uc.publication.lastPage544-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1585-1_21-
uc.publication.sectionParte IV - Recepçõespor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno44-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleEstudos Clássicos IV: percursos-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/46085/200148/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/46085/200148/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11001986-
uc.publication.parentItemId55096-
uc.itemId68033-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Estudos Clássicos IV: percursos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
do_olimpo_ao_fuji__o_valor_pedagogico.pdf543.54 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.