Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/46158
Title: Educação e cidadania pela floresta autóctone
Other Titles: Education and citizenship for the indigenous forest
Authors: Alho, José Manuel
Keywords: Forest;education;sustainability;territory;citizenship;Floresta;educação;sustentabilidade;território;cidadania
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: A componente florestal na educação tem de ser tratada de forma integrada no domínio mais holístico do ambiente e da sustentabilidade. A educação apresenta-se como um instrumento fundamental para uma estratégia de sucesso tal como o ordenamento, o planeamento e os recursos financeiros disponibilizados, pois é a responsável pelos cidadãos que estamos a preparar para o futuro. No contexto atual do nosso País, após as tragédias vividas no ano passado, mas também em 2003 e 2005, a importância da educação enquanto processo continuado, ao invés da simples e pontual sensibilização, é vital para a prevenção de novas tragédias no futuro. São bem evidentes as mudanças de política que têm vindo a ser produzidas nos últimos tempos e que olham para a floresta e para o território numa alteração de paradigma a diversos níveis satisfatório, mas a educação tem de ser envolvida como pilar. Só através duma ligação profunda da floresta e dos ecossistemas na dinâmica da educação é que conseguimos garantir que estamos a apostar nessa mudança de paradigma para o futuro de modo estrutural em cada cidadão e por consequência nas nossas comunidades!
The forestry component in education must be addressed in an integrated way within the more comprehensive domain of the environment and sustainability. Education is a fundamental tool for a successful strategy such as the development and planning of the territory and financial resources, as it creates the citizens we are preparing for the future. In the current context of our country, following the tragedies experienced last year, as well as in 2003 and 2005, the importance of education as a continuous process, rather than a simple ad hoc awareness-raising exercise, is vital if we are to prevent further tragedies in the future. The policy changes produced in recent years are quite clear; they look at woodlands and the territory in a paradigm shift on several appropriate levels, but education has to be involved as a cornerstone. Only through a close connection between the forest and ecosystems in the dynamics of education can we ensure that we are committing to this paradigm shift for the future in a structural way in each citizen and therefore in our communities!
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/46158
ISSN: 0872-8941
1647-7723 (digital)
DOI: 10.14195/1647-7723_26-2_14
Rights: open access
Appears in Collections:Territorium

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
educacao_e_cidadania_pela_floresta_autoctone.pdf8.93 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.