Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/4677
Title: Na senda da inovação tecnológica na educação a distância
Authors: Gomes, Maria João
Issue Date: 2008
Publisher: Imprensa da Universidade Coimbra
Abstract: Este texto aborda a temática da relação entre a evolução das tecnologias e as mudanças nos sistemas e modelos de educação a distância, tomando como ponto de partida a importância das tecnologias na mediatização dos conteúdos e na mediatização da comunicação entre professores e alunos e destes entre si. Neste contexto, discute-se o conceito de “geração de inovação tecnológica”, primeiramente utilizado por outros autores. Identifica- se a existência de cinco gerações de modelos de educação a distância possibilitados pela evolução tecnológica, e perspectiva-se o surgimento de uma sexta geração com base nos desenvolvimentos tecnológicos mais recentes, no domínio dos “mundos virtuais”. Procede-se também à caracterização de cada uma das gerações de educação a distância considerando como principais dimensões os aspectos relacionados com a mediatização e distribuição dos conteúdos educativos e com a mediatização e valorização da interacção e comunicação entre os sujeitos envolvidos em situações de educação a distância.
Ce texte est centré sur la problématique des rapports entre l’évolution des technologies et les transformations des systèmes et des modèles d’éducation à distance. Le point de départ est l’importance des technologies dans la médiatisation des contenus et dans la médiatisation de la communication entre les enseignants et les apprenants, ainsi qu’entre les apprenants parmi eux- -mêmes. Dans ce contexte, nous discutons le concept de “génération d’innovation technologique”, employé auparavant par d’autres auteurs. L’évolution technologique a permis d’établir cinq générations de modèles d’éducation à distance, que nous identifions et caractérisons. Pour ce faire, nous prenons comme dimensions les topiques se rapportant à la médiatisation et distribution des contenus éducatifs et aussi à la médiatisation de la communication entre les individus. Nous remarquons encore la manifestation de ce que nous envisageons comme une sixième génération soutenue par les plus récents développements technologiques dans le domaine des “mondes virtuels”.
This paper focus on the relation between evolution of technologies and changes in what systems and models of distance education concerns. As point of departure for this discussion we consider the importance of technology in mediating content supply and in mediating communication between teachers and students and between students themselves. In this context, we discuss the concept of “generations of technological innovations” in distance education, first adopted by other authors. The author identifies the existence of five generations of distance education models as a result of technological innovation and gives a perspective of a sixth generation based on the most recent technological developments, in the domain of “virtual worlds”. We also characterize each one of the technological generations on distance education considering aspects related with mediatization and distribution of educational content and with mediatization and valorization of interaction and communications aspects between the subjects involved in distance education situations.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/4677
ISSN: 1647-8614
DOI: 10.14195/1647-8614_42-2_10
Appears in Collections:Revista Portuguesa de Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
na_senda_da_inovacao_tecnologica_na_educacao_a_distancia.pdf1.13 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.