Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/46950
Title: GIS and touristic itineraries: the case of São Cristóvão, Sergipe, Brazil
Other Titles: SIG e roteiros turísticos: o caso de São Cristóvão, Sergipe, Brasil
Authors: Santos, Cristiane Alcântara de Jesus
Campos, Antonio Carlos
Rodrigues, Larissa Prado
Keywords: GIS;new technologies;innovation;tourism;itineraries;GIS;new technologies;innovation;tourism;itineraries
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Os Sistemas de Informação (SI) e a Internet têm transformado as relações entre indivíduos e grupos sociais e, consequentemente, associado novas dimensões às práticas turísticas. Diante disso, destacamos as possibilidades de uso do SIG/WebGIS por planejadores, gestores da atividade turística e pelos usuários finais dos produtos turísticos: os turistas. Dessa maneira, este estudo pretende apresentar uma proposta metodológica de aplicação do Sistema de Informação Geográfica (SIG) para a elaboração de roteiros turísticos com vistas a utilização pela demanda turística, de modo que estes possam apropriar-se e usar as informações específicas georreferenciadas antes e durante sua estada no destino. Para desenvolver os roteiros, foi elaborado o inventário turístico dos principais atrativos locais, assim como a classificação dos bens e serviços do entorno de cada atrativo. Posteriormente, foram adicionadas fotografias e informações textuais para definir circuitos lineares que podem ser utilizados como referência de roteiros turísticos para os visitantes. A partir da publicação dos roteiros e sua utilização ancorada nos exploradores como Google Maps, Open Street Maps ou Waze esperamos que os procedimentos e técnicas de suporte baseados em SIG sejam executados por diversos destinos turísticos, em formato de sites interativos e/ ou aplicativos alimentados pelos gestores locais, de forma que possa consolidar o SIG como ferramenta básica para a tomada de decisões, proporcionando um maior domínio das noções espaciais, expandindo e intensificando as experiências turísticas.
The Information Systems (IS) and the Internet have transformed the relations between individuals and social groups. They associated new dimensions to the tourist practices. In this study, the possibilities of use of the GIS/WebGIS by planners and managers of tourist activity, and by the end users of tourist products: tourists were highlighted. This study aims to present a methodological proposal for implementation of Geographic Information System (GIS) for the development of tourist itineraries in accordance with the tourist demand. The tourists can obtain and use specific geographic information before and during their stay at the destination. To develop the itineraries, it was drawn up the inventory of local tourist attractions, as well as the goods and services classification in the surroundings of each attraction. Subsequently, photos and textual information were added to define linear circuits used as a reference for visitor’s tours. With the itineraries publication and their use anchored in explorers (Google Maps, Open Street Maps or Waze), one hopes the procedures and techniques of support based on GIS are executed by tourist destinations, in interactive websites format and/or applications format updated by local managers. And GIS can be consolidated as a basic tool for decision-making, providing a better control of spatial concepts, expanding and intensifying the tourist experiences.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/46950
ISSN: 0871-1623
2183-4016 (PDF)
DOI: 10.14195/0871-1623_39_3
Rights: open access
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