Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47000
Title: | A crise humanitária como tema publicitário: algumas questões éticas e jurídicas | Other Titles: | The humanitarian crisis as an advertising subject: some ethical and legal questions La crisis humanitaria como tema publicitario: algunas cuestiones éticas y jurídicas |
Authors: | Amorim, Ana | Keywords: | campañas publicitarias;crisis humanitaria;principio de licitud;dignidad;ideologías;advertising campaigns;humanitarian crisis;principle of lawfulness;dignity;ideologies;campanhas publicitárias;crise humanitária;princípio da licitude;dignidade;ideologias | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Ante la globalización de los mercados y la dimensión eminentemente emocional
y simbólica de las decisiones económicas, el recurso a la crisis humanitaria como
tema publicitario, que volvió recientemente a constatarse en una campaña de Benetton,
recupera el problema de la dignidad de la persona humana como valor absoluto
universal conformador del contenido de los mensajes. El respeto de la dignidad
de la persona humana se enmarca en el principio de licitud previsto en el régimen
jurídico de la publicidad. En la era digital, a pesar de la escasa celeridad y eficacia de
los mecanismos sancionadores tradicionales de la publicidad ilícita, la lesión de valores
constitucionales en la comunicación comercial tiende a desencadenar una tutela
informal, que constituye manifestación de la conciencia ética de la comunidad. Face à globalização dos mercados e à dimensão eminentemente emocional e simbólica das decisões económicas, o recurso à crise humanitária como tema publicitário, que voltou a verificar-se recentemente numa campanha da Benetton, recupera o problema da dignidade da pessoa humana enquanto valor absoluto universal conformador do conteúdo das mensagens. O respeito pela dignidade da pessoa humana enquadra-se no princípio da licitude previsto no regime jurídico da publicidade. Na era digital, apesar da escassa celeridade e eficácia dos mecanismos sancionatórios tradicionais da publicidade ilícita, a lesão de valores constitucionais na comunicação comercial tende a desencadear uma tutela informal, que constitui manifestação da consciência ética da comunidade. In the face of markets globalization and the eminently emotional and symbolic dimension of economic decisions, the use of humanitarian crisis as an advertising subject, which occured again recently in a Benetton’s campaing, retrieves the problem of human dignity as an absolute universal value defining the content of messages. The respect of human dignity is covered by the principle of lawfulness provided on advertising legal framework. In the digital era, despite the scarce promptness and effectiveness of traditional sanctioning mechanisms against unlawful advertising, the infringement of constitutional standards in commercial communication tends to cause an informal protection, which is a manifestation of the community ethical conscience. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47000 | ISSN: | 1645‑5681 2183-5462 (digital) |
DOI: | 10.14195/2183-5462_34_15 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Media & Jornalismo |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
a_crise_humanitaria_como_tema_publicitario.pdf | 1.25 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.