Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47354
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dc.contributor.authorNeto, Antônio Fausto
dc.date.accessioned2019-09-24T15:08:52Z
dc.date.accessioned2020-09-01T14:16:46Z-
dc.date.available2019-09-24T15:08:52Z
dc.date.available2020-09-01T14:16:46Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.isbn978-989-26-1778-7 (PDF)
dc.identifier.isbn978-989-26-1777-0
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/47354-
dc.description.abstractIn this text, we analyze the production and circulation of messages published in social networks by the campaign of the elected President Jair Bolsonaro, in which a black woman announces her support to his candidacy. It resulted from the appropriation of the image of a woman of Ethiopian origin, resident in Canada, taken from stock images of an American company. It was done through a complex editing of the image with a female voice-over, in Portuguese, and was circulated from the President’s son Twitter page. The message is intended for the overall electorate and its meaning is meant to symbolize the ethnic minorities support to a candidate who has clear discriminatory positions against blacks, women, gays and other social segments of the Brazilian society. The work of extracting/appropriating/assembling and circulating the message, made by the strategy of political discourse, would not have come to light if it had not been denounced by a reader of the host-page and subsequent media follow-up. The message goes beyond the singularity of journalistic mediation, since it brings hallmarks, like clues, pointing to operations of interpenetrations of various social systems.eng
dc.description.abstractNeste texto estuda-se a produção e circulação de mensagem divulgada em redes sociais pela campanha do presidente eleito Jair Bolsonaro, na qual mulher negra anuncia seu apoio à sua candidatura. A mensagem resultou de apropriação de imagem de uma mulher de origem etíope, residente no Canadá, junto de banco de imagens de empresa americana. Realiza-se através de complexa montagem da imagem com voz feminina em off, em português, e a sua circulação se faz a partir da página no Twitter do filho do presidente. A mensagem dirige-se a coletivos do mercado eleitoral e visa, como efeito de sentido, simbolizar a adesão de minorias étnicas a um candidato com posições discriminatórias contra negros, mulheres e gays e outros segmentos, no contexto da sociedade brasileira. O trabalho de extração, apropriação, montagem e circulação da mensagem, feito por estratégia do discurso político, não viria à tona não fosse denúncia de um leitor da página-hospedeira e posterior trabalho de elucidação por parte dos media jornalísticos. A mensagem vai além da singularidade da mediação jornalística, pois traz marcas, enquanto pistas, apontando operações de interpenetrações de vários sistemas sociais.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/47343por
dc.rightsopen access-
dc.subjectFake Newseng
dc.subjectMakingeng
dc.subjectCirculationeng
dc.subjectMeaningeng
dc.subjectFake Newspor
dc.subjectFabricaçãopor
dc.subjectCirculaçãopor
dc.subjectSentidospor
dc.titleFake news e circulação de sentidos nas eleições presidenciais brasileiras: 2018por
dc.title.alternativeFake news and circulation of meanings at the Brazilian presidential elections: 2018eng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage177-
uc.publication.lastPage197-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1778-7_11-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno11-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleAs fake news e a nova ordem (des)informativana era da pós-verdade-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/47354/199308/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/47354/199308/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/10985673-
uc.publication.parentItemId55487-
uc.itemId67855-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
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