Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47355
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dc.contributor.authorSpinelli, Egle Müller
dc.contributor.authorRamos, Daniela Osvald
dc.date.accessioned2019-09-24T15:12:24Z
dc.date.accessioned2020-09-01T14:16:46Z-
dc.date.available2019-09-24T15:12:24Z
dc.date.available2020-09-01T14:16:46Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.isbn978-989-26-1778-7 (PDF)
dc.identifier.isbn978-989-26-1777-0
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/47355-
dc.description.abstractInformational disorder is a reality in the digital ecosystem. One of the main concerns of this context is to determine how the use of technology platforms, such as Google and Facebook, influences the dissemination of information in democratic elections. In election times, the communicational processes are intensified to achieve certain desired effects. Brazil is a vulnerable country in this sense, because it has a high rate of functional illiteracy, and a significant part of the population has access to information on mobile devices, social networks and messaging applications. This article intends to verify what actions were implemented to minimize the misinformation environment intensified by the 2018 Brazilian elections. To do so, empirical research data and categories pointed out by the Information Disorder commissioned by the European Council in 2017 will be used to address relevant issues regarding the deceleration of the informational disorder environment.eng
dc.description.abstractA desordem informacional é uma realidade no ecossistema digital. Uma das principais preocupações deste contexto é a influência do uso de plataformas de tecnologia como Google e Facebook na disseminação de informação em eleições democráticas. Em um período de eleição, os processos comunicacionais são intensificados para atingir determinados efeitos desejados. O Brasil é um país vulnerável nesse sentido, pois apresenta uma alta taxa de analfabetismo funcional, além de grande parte da população consumir informação em dispositivos móveis, redes sociais e aplicativos de mensagens. Este artigo pretende verificar quais ações foram implementadas para minimizar o ambiente de desinformação intensificado pelas eleições brasileiras de 2018. Para tanto, serão utilizados dados de pesquisas empíricas e categorias apontadas pelo relatório Information Disorder, comissionado pelo Conselho Europeu em 2017, para elencar questões relevantes no tocante à desaceleração do ambiente de desordem informacional.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/47343por
dc.rightsopen access-
dc.subjectInformational Disordereng
dc.subjectBrazileng
dc.subjectElections 2018eng
dc.subjectDigital Ecosystemeng
dc.subjectDisinformationeng
dc.subjectDesordem Informacionalpor
dc.subjectBrasilpor
dc.subjectEleições 2018por
dc.subjectEcossistema Digitalpor
dc.subjectDesinformaçãopor
dc.titleDesordem informacional no ecossistema digital das eleições brasileiras de 2018por
dc.title.alternativeInformation disorder in the digital ecosystem of the Brazilian elections of 2018eng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage177-
uc.publication.lastPage197-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1778-7_12-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno12-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleAs fake news e a nova ordem (des)informativana era da pós-verdade-
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