Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/4753
Title: | Vivências e percepções do estágio curricular em Educação de Adultos: a perspectiva dos alunos | Authors: | Oliveira, Albertina Lima Vieira, Cristina Maria Coimbra Alcoforado, Joaquim Luís Medeiros Ferreira, Joaquim Armando Simões, António |
Keywords: | adult education;higher education;teacher training;éducation des adultes;enseignement supérieur;formation d'enseignants;educação de adultos;ensino superior;formação de professores | Issue Date: | 2009 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | O presente estudo teve como objectivo investigar as vivências e percepções
dos estagiários de Educação de Adultos, ao longo de um ano curricular, relativamente
aos sentimentos dominantes, às fontes de apoio, às dificuldades/
obstáculos enfrentados, bem como aos recursos pessoais e externos por si
percebidos. Adicionalmente, pretendeu-se determinar se o ano de estágio
contribui para aumentar a capacidade para a autodirecção da aprendizagem.
Para o efeito, utilizou-se um plano de investigação em que se combinaram
metodologias qualitativas e quantitativas, recorrendo-se a uma amostra de
19 alunos da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade
e Coimbra. A nível dos principais resultados obtidos, identificou-se
uma sucessão de três fases relativamente distintas durante o estágio, as
quais se revelaram associadas a sentimentos, dificuldades e recursos específicos.
No que respeita à segunda questão em estudo, embora se tenha
verificado uma tendência para o aumento da autodirecção na aprendizagem,
os resultados alcançados revelaram-se inconclusivos. Cet article présente une recherche effectuée auprès des stagiaires en Éducation des Adultes, ayant le but de comprendre les évolutions, pendant toute l’année, de leurs expériences, leurs perceptions, leurs sentiments, les aides qu’ils ont eues, les difficultés qu’ils ont trouvées et les ressources personnelles perçue et mobilisée. On voulait aussi percevoir la contribution de la période du stage pour accroître leur capacité pour l’autodirection de l’apprentissage. La recherche s’est développée en utilisant une combinaison de méthodologies qualitatives et quantitatives, avec un échantillon de 19 étudiants de la Faculté de Psychologie et de Sciences de l’Éducation de l’Université de Coimbra. Les résultats montrent une séquence de trois phases différentes pendant le stage, qui peuvent être associées à des sentiments, des difficultés et des ressources très spécifiques. Pour ce qui est de la deuxième question, si bien que les résultats trouvés soient peu cohérents, on a trouvé une tendance à augmenter de l’autodirection de l’apprentissage, au long de cette période. The goal of this study was to examine the experiences and perceptions of the students of Adult Education, through their training period in the last academic year, in what concerns to their main feelings, their supporting sources, the difficulties/obstacles faced by them, as well as the personal and external resources perceived by them. Additionally, we also tried to know if the training year has a positive effect by increasing their learning self-directedness. To develop the research it was used a combination of research strategies, both quantitative and qualitative ones, with a sample of nineteen students of the Faculty of Psychology and Sciences of Education of the University of Coimbra. Among the main results obtained, it is worthy to point out the identification of a process formed by three relatively distinct phases, during the training time, being these phases associated to specific feelings, difficulties, and resources. In what concerns to the second question of research, despite the weak tendency observed in the increasing of self-direction in learning, the results were not very consistent. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/4753 | ISSN: | 1647-8614 | DOI: | 10.14195/1647-8614_43-1_11 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
14_-_vivencias_e_percepcoes_do_estagio_curricular_em_educacao_de_adultos-_a_perspectiva_dos_alunos.pdf | 236.14 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.