Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47546
Title: | Caminhos de ferro portugueses na década de 1890: entre crença no progresso e pessimismo tecnológico | Other Titles: | Portugueses railways in the 1890s: between a faith in progress and a technological pessimism | Authors: | Pereira, Hugo Silveira | Keywords: | crisis;technological fix;technological optimism;crise;technological fix;otimismo tecnológico | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Na historiografia ferroviária nacional, a
década de 1890 praticamente não é analisada
criticamente, por se ter tratado de um período
de forte retração no setor, que contrastou
com os pesados investimentos feitos nos
decénios anteriores, especialmente o de
1880. Neste artigo, proponho uma análise
global desta época, abrangendo tanto o setor
ferroviário da metrópole como o das colónias,
uma vez que a situação de um não pode ser
totalmente compreendida sem se conhecer a
situação do outro. Realço a oposição entre
a manutenção da crença no technological
fix, característica da Regeneração e da classe engenheira nacional coeva, e um pessimismo
tecnológico advindo das desilusões com os
resultados do investimento ferroviário e com
as companhias privadas estrangeiras que o
agenciaram, e que atingiram o seu auge com
o ultimato de 1890 e com a bancarrota parcial
de 1892. Recorrendo aos debates mantidos no
parlamento, a relatórios de engenheiros coevos
e à literatura existente, explicito como, no
final do período em estudo, a fé na tecnologia
prevaleceu e conseguiu suplantar um grave
momento de crise. In the Portuguese railway historiography, the 1890s practically are not analysed critically, as a decade of retraction in the sector, which contrasted with the large investments made in the previous years, especially during the 1880s. In this paper, I propose a global analysis of that period, encompassing both the mainland and the overseas railway sector, as one cannot be fully understood without the other. I highlight the opposition between the faith in the technological fix, typical of the Regeneração and of the Portuguese engineers of the time, and a technological pessimism accrued from the feeling of disappointment with the results of the investment in railways and with the private companies that managed it that reached its peak with the British Ultimatum of 1890 and the partial default of 1892. I will read on parliamentary debates, technical reports and the existing state of the art to explain how, by the end of the 19th century, the faith in technology prevailed and managed to overcome a moment of severe crisis. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47546 | ISSN: | 0870-4147 2183-3796 (digital) |
DOI: | 10.14195/0870-4147_50_5 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de História |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
caminhos_de_ferro_portugueses_na_decada.pdf | 486.86 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.