Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47551
Title: Geraldino Brites e as questões de ensino: (1926-1934)
Other Titles: Geraldino Brites and education issues: (1926-1934)
Authors: Pereira, Carolina Henriques
Keywords: Geraldino Brites;education issues;University of Coimbra;Manuel Gonçalves Cerejeira;(anti)clericalism;Geraldino Brites;questões de ensino;Universidade de Coimbra;Manuel Gonçalves Cerejeira;(anti)clericalismo
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Geraldino da Silva Baltazar Brites (1882- 1941) – médico e professor universitário português que se destacou nas áreas científicas da Histologia e da Embriologia – foi um republicano fervoroso e um defensor dos ideais de igualdade e de laicidade da ordem social e dos costumes, combatendo por uma Universidade livre das grilhetas do conservadorismo e do marasmo intelectual. Frequentador de círculos republicanos e colaborador assíduo em revistas e jornais com fortes conotações anarco-sindicalistas e antifascistas, este cientista português viveu sob o signo da modernidade contrariando, através dos princípios da liberdade e da tolerância, todas as formas de opressão. A sua absoluta rejeição da adoção do ensino religioso pelas escolas, compreendendo que este se devia confinar a espaços privados ou a locais estritamente apropriados colocou-o, em 1926, no centro de uma disputa cultural e religiosa com Manuel Gonçalves Cerejeira, amigo íntimo de Salazar e futuro Cardeal- -Patriarca de Lisboa. Exploram-se, neste artigo, não só as suas diferentes convicções e fundamentações acerca do ensino como, em simultâneo, se pretende dar a conhecer uma figura republicana que permanece esquecida.
Geraldino da Silva Baltazar Brites (1882- 1941) – a Portuguese physician and university professor renowned for his work in the scientific fields of Histology and Embryology – was an ardent Republican who defended the ideals of equality and secularism in the social order and customs, fighting for a University that was free from the shackles of conservative thinking and intellectual stagnation. This Portuguese scientist moved among Republican circles and published regularly in anarcho-syndicalist, anti-fascist magazines and newspapers, living under the ideal of modernity and scientific theories, using the principles of liberty and tolerance, and contradicting all forms of oppression. His absolute rejection of the idea of schools adopting religious education, believing that it should be confined to the private sphere or to strictly appropriate locations placed him, in 1926, in the centre of a cultural and religious conflict with Manuel Gonçalves Cerejeira, a close friend of Salazar and the future Patriarch of Lisbon. This article explores not only their different convictions and reasoning about education but at the same time also aims to bring to light a Republican figure who remains forgotten.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/47551
ISSN: 0870-4147
2183-3796 (digital)
DOI: 10.14195/0870-4147_50_10
Rights: open access
Appears in Collections:Revista Portuguesa de História

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
geraldino_brites_e_as_questoes_de_ensino.pdf758.23 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.