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https://hdl.handle.net/10316.2/47551
Title: | Geraldino Brites e as questões de ensino: (1926-1934) | Other Titles: | Geraldino Brites and education issues: (1926-1934) | Authors: | Pereira, Carolina Henriques | Keywords: | Geraldino Brites;education issues;University of Coimbra;Manuel Gonçalves Cerejeira;(anti)clericalism;Geraldino Brites;questões de ensino;Universidade de Coimbra;Manuel Gonçalves Cerejeira;(anti)clericalismo | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Geraldino da Silva Baltazar Brites (1882-
1941) – médico e professor universitário
português que se destacou nas áreas científicas
da Histologia e da Embriologia – foi um
republicano fervoroso e um defensor dos ideais
de igualdade e de laicidade da ordem social e
dos costumes, combatendo por uma Universidade
livre das grilhetas do conservadorismo
e do marasmo intelectual. Frequentador de
círculos republicanos e colaborador assíduo
em revistas e jornais com fortes conotações
anarco-sindicalistas e antifascistas, este cientista
português viveu sob o signo da modernidade
contrariando, através dos princípios da
liberdade e da tolerância, todas as formas de
opressão. A sua absoluta rejeição da adoção do ensino religioso pelas escolas, compreendendo
que este se devia confinar a espaços privados
ou a locais estritamente apropriados colocou-o,
em 1926, no centro de uma disputa cultural e
religiosa com Manuel Gonçalves Cerejeira,
amigo íntimo de Salazar e futuro Cardeal-
-Patriarca de Lisboa. Exploram-se, neste
artigo, não só as suas diferentes convicções e
fundamentações acerca do ensino como, em
simultâneo, se pretende dar a conhecer uma
figura republicana que permanece esquecida. Geraldino da Silva Baltazar Brites (1882- 1941) – a Portuguese physician and university professor renowned for his work in the scientific fields of Histology and Embryology – was an ardent Republican who defended the ideals of equality and secularism in the social order and customs, fighting for a University that was free from the shackles of conservative thinking and intellectual stagnation. This Portuguese scientist moved among Republican circles and published regularly in anarcho-syndicalist, anti-fascist magazines and newspapers, living under the ideal of modernity and scientific theories, using the principles of liberty and tolerance, and contradicting all forms of oppression. His absolute rejection of the idea of schools adopting religious education, believing that it should be confined to the private sphere or to strictly appropriate locations placed him, in 1926, in the centre of a cultural and religious conflict with Manuel Gonçalves Cerejeira, a close friend of Salazar and the future Patriarch of Lisbon. This article explores not only their different convictions and reasoning about education but at the same time also aims to bring to light a Republican figure who remains forgotten. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47551 | ISSN: | 0870-4147 2183-3796 (digital) |
DOI: | 10.14195/0870-4147_50_10 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de História |
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