Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/4760
Title: | Ressonância afectiva e responsabilidade intelectual face a erros no desempenho docente | Authors: | Damião, Maria Helena | Keywords: | education;elementary education;cognitive ergonomics;occupational psychology;psychologie du travail;educação;ensino básico;ergonomia cognitiva;psicologia do trabalho | Issue Date: | 2009 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | O estudo do erro de teor profissional tem incidido sobretudo nas suas dimensões
epistemológica, cognitiva e de acção, deixando na sombra a dimensão
afectiva e relacional, que lhe está associada. Recorrendo a contribuições
dispersas de autores que se têm debruçado sobre esta dimensão, discute-se
a sua especificidade na área do ensino e propõe-se uma mudança de atitudes
dos professores, de modo que o erro no desempenho docente possa
ser enfrentado e trabalhado, constituindo-se como fonte de aprendizagem e
de renovação de práticas. L’étude de l’erreur professionnelle se centre surtout sur ses dimensions épistémologique, cognitive et d’action, en laissant dans l’ombre la dimension affective et relationnelle, qui ne peut pas laisser de lui être associée. En faisant appel à des contributions d’auteurs qui se sont penchés sur cette dernière dimension, on discute sa spécificité dans le domaine de l’enseignement et on propose un changement des attitudes des enseignants, pour que l’erreur dans la performance enseignante puisse être affrontée et travaillée, en se constituant comme une source d’apprentissage et de renouvellement des pratiques. The error study on professional quality mostly looked at the epistemological, cognitive and action areas, ignoring the affective and relational aspects which cannot be left out. Based on the work of authors who have focused on this dimension, this paper discusses its specificity in the field of education and proposes that teachers’ attitudes should change so that errors in teaching performance can be confronted and addressed. This would be a source of learning and a way to refresh practices. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/4760 | ISSN: | 1647-8614 | DOI: | 10.14195/1647-8614_43-1_8 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
11_-_ressonancia_afectiva_e_responsabilidade_intelectual_face_a_erros_no_desempenho_docente.pdf | 209.33 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.