Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47636
Title: | O ensino de “A Aia” de Eça de Queirós: nótulas e derivações | Other Titles: | The teaching of "A Aia", by Eça de Queirós: critical notes and implications | Authors: | Machado, Ana Maria | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/47620 | Abstract: | Em contexto escolar, o caso do conto “A Aia”, de Eça de Queirós, é um sinal
do que se poderia designar um título e uma edição naturalizados, uma vez que ambos continuam
a divergir da lição que Luís Fagundes Duarte apresentou 1989, de acordo com o que
fora publicado em vida do autor. Num primeiro momento deste trabalho, chama-se a atenção
para esta nova lição e propõe-se a sua utilização no ensino. Posteriormente, procede-se
à revisão crítica das abordagens do conto nos manuais escolares, na sequência das Metas
curriculares de Português, para o Ensino Básico dos 1.°, 2.° e 3.° ciclos, de junho de 2013. Within the school context, the short story “A Aia”, by Eça de Queirós, is an example of what could be referred to as a naturalized title and edition, since both continue to diverge from the critical lesson that Luís Fagundes Duarte presented in 1989, in line with what had been published in the author’s lifetime. In this paper, at first, attention is drawn to Luís Fagundes Duarte’ critical lesson and its relevance for the teaching of literature. Subsequently, a critical revision of the learning approach adopted for this short story in textbooks, as prepared according to Portuguese Curricular Goals for Basic Education (1st, 2nd and 3rd cycles), published in June 2013. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47636 | ISBN: | 978-989-26-1701-5 (PDF) 978-989-26-1700-8 |
DOI: | https://doi.org/10.14195/978-989-26-1701-5_14 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Nova Pombalina |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
O_ensino_de_A_Aia_de_Eca_de_Queiros.pdf | 639.78 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.