Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47637
Title: Práticas de escrita a partir da leitura de texto literário: um estudo de caso no 7.º Ano de escolaridade
Other Titles: Writing activities based on the literary text: a case study with 7th-grade students
Authors: Mello, Cristina 
Loureiro, Ana Paula 
Pinheiro, Maria Arminda Duarte 
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/47620 
Abstract: Este trabalho situa-se no âmbito das práticas de escrita enquanto componente integrante da exploração do texto literário, em sala de aula. Na primeira parte, tendo como referência o Programa e Metas Curriculares de Português do Ensino Básico, apresenta- -se uma reflexão de cariz teórico, em articulação com dimensões da prática didática. Na segunda parte, são apresentados dados de um estudo empírico, incidindo na análise de um conjunto de textos (narrativas de cunho autobiográfico) produzidos por alunos de duas turmas da disciplina de Português do 7.º ano de escolaridade, no contexto de uma abordagem do conto “Avó e neto contra vento e areia“ de Teolinda Gersão.
The central focus of this paper is how writing (and the didactics of writing), within then context of didactic practices, can contribute to the reading and comprehension of literary texts. First, based on the Programa e Metas Curriculares de Português do Ensino Básico, we discuss theoretical issues and their relation to the didatic practice. Secondly, we discuss data from an empirical study about the written production of small autobiographical narratives by 7th-grade students, within in the context of the short story “Avó e neto contra vento e areia“ By Teolinda Gersão.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/47637
ISBN: 978-989-26-1701-5 (PDF)
978-989-26-1700-8
DOI: https://doi.org/10.14195/978-989-26-1701-5_15
Rights: open access
Appears in Collections:Nova Pombalina

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Praticas_de_escrita_a_partir_da_leitura.pdf665.33 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.