Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/47654
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dc.contributor.authorBondarczuk, Simone de Oliveira Gonçalves
dc.date.accessioned2019-11-27T14:30:05Z
dc.date.accessioned2020-08-27T18:02:20Z-
dc.date.available2019-11-27T14:30:05Z
dc.date.available2020-08-27T18:02:20Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.isbn978‑989‑26‑1839‑5 (PDF)
dc.identifier.isbn978‑989‑26‑1838‑8
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/47654-
dc.description.abstractThe present article intends to interpret the excerpt 38c-39c of Plato’s Philebus, which thematizes the construction of discourses (lógoi) and opinions (dóxai) imprinted on the soul, being true or false. Socrates, in 39a, states that the dispositions of the soul (pathémata) – presented as products resulting from the exercise of memory, when it converges along with the aisthéseis (sensations) on the same objects – write discourses in the soul, therefore being, the soul compared to a book. In this sense, a very complex image of a demiurge internal to the soul is created, identified to a painter (zográphos), and at the same time associated to a scribe (grammatistés) as well. Departing from these questions, we will attempt to answer the philosophical implications of Plato’s image-synthesis.eng
dc.description.abstractO presente artigo se propõe a fazer uma interpretação do excerto 38c-39c do Filebo, cuja temática diz respeito ao primeiro processo de formação de opiniões (dóxai) e discurso (lógoi) na alma, sejam estes verdadeiros ou falsos. Sócrates, em Filebo 39a, estabelece que as disposições da alma (pathémata) – apresentadas como produtos resultantes do exercício da memória, quando esta converge, junto com as sensações (aisthéseis), sobre os mesmos objetos – escrevem na alma discursos, sendo por isso a alma comparada a um livro. Nesse passo, estabelece-se uma imagem bastante complexa de um demiurgo interno à alma, identificando-o a um pintor (zográphos), associado a um escrevente (grammatistés). A partir destas indagações, serão consideradas as implicações filosóficas decorrentes dessa imagem-síntese criada pelo filósofo.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.rightsopen access-
dc.subjectPhilebuseng
dc.subjectpathémataeng
dc.subjectthe demiourgos in his souleng
dc.subjectzográphoseng
dc.subjectgrammatistéseng
dc.subjectFilebopor
dc.subjectpathématapor
dc.subjecto demiurgo na almapor
dc.subjectzográphospor
dc.subjectgrammatistéspor
dc.titleO demiurgo da alma como um ζωγράφοs: estudo do excerto 38b-39c do Filebopor
dc.title.alternativeThe demiourgos of soul as a ζωγράφοs: study of Philebus 38b-39ceng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage195-
uc.publication.lastPage200-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978‑989‑26‑1839‑5_11-
uc.publication.sectionNómos e phýsis na Antiguidadepor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno12-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleCasas, património, civilização: nomos versus physis no pensamento grego-
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uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/10969671-
uc.publication.parentItemId56738-
uc.itemId67672-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Casas, património, civilização: nomos versus physis no pensamento grego
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