Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/47867
Title: | Turismo: produção e consumo sustentáveis | Other Titles: | Tourism: sustainable production and consumption | Authors: | Pereira, Vítor | Keywords: | sustainability;production and consumption in tourism;tourism;sustentabilidade;produção e consumo turístico;turismo | Issue Date: | 2019 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Tornar o turismo sustentável implica a consciencialização e mobilização de decisores do setor público, as
organizações e empresas e o público em geral, para que trabalhem juntos, alinhando-se com políticas ambientais,
sociais e económicas com racionalidade e ética, induzindo a melhores comportamentos e práticas dos consumidores
turísticos, numa exigência de responsabilização social e política dos nossos dias. Este artigo manifesta-se
como uma abordagem reflexiva e de ponderação sobre a atividade do turismo e tem como objetivo promover
correlações de pensamento que possam contribuir para a discussão da sustentabilidade na produção e no consumo
nos destinos de turismo. Metodologicamente recorre-se à observação direta, pela conexão de eventos, factos
e conceitos, com uma pesquisa de informação determinada por um cariz de realismo critico, resultando na
constatação que as trajetórias de crescimento económico e de consumo estão intimamente e com padrões similares
com o crescimento do turismo, gerando impactes negativos e insustentabilidade, sinalizando-se a necessidade
de uma reflexão sobre a implementação de indicadores de sustentabilidade que induzam a mudanças na
forma como se produz e consome no fenómeno turístico e, por este modo, aportar a maior reputação e atratividade
nos destinos turísticos, tanto para os destinos já desenvolvidos ou consolidados, como para aqueles em
fase de exploração ou de envolvimento, no seu ciclo de vida turístico. Making tourism sustainable involves raising awareness and mobilizing the public sector decision-makers, several organizations and businesses and the general public to work together, aligning with environmental, social and economic policies with rationality and ethics, leading to a better behaviour and practices of the tourist consumers, like a demand of social and political responsibility of our days. This article as a reflective approach on tourism activity, aims to promote correlations of thought that can contribute to the discussion of sustainability in production and consumption in tourism destinations. Methodologically we resort to direct observation, by connecting events, facts and concepts, with a research determined by a of critical realism, finding that the trajectories of economic growth and consumption are similar in tourism activities, generating negative impacts and unsustainability, signalling the need of a reflection on the sustainability indicators for changes in the way it is produced and consumed in the tourist phenomenon, like as strong inducers in the reputation and attractiveness of tourism destinations, for all already developed or consolidated, as well as for those in the exploration or involvement stage, in their tourist life cycle. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/47867 | ISSN: | 0871-1623 2183-4016 (PDF) |
DOI: | 10.14195/0871-1623_40_7 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Cadernos de Geografia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
turismo__producao_e_consumo_sustentaveis.pdf | 3.78 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.