Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/4843
Title: | Liderança da escola e aprendizagem dos alunos: um estudo de caso numa escola secundária | Authors: | Lima, Jorge Ávila de Silva, Sofia Micaela |
Keywords: | school leadership;pedagogical leadership;learning-centered leadership;leadership scolaire;leadership pédagogique;leadership centrée sur l'apprentissage;liderança escolar;liderança pedagógica;liderança centrada na aprendizagem | Issue Date: | 2011 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | O presente artigo debruça-se sobre a relação entre a liderança da escola e os
resultados obtidos pelos alunos. A questão de pesquisa central que se procurou
esclarecer foi a de saber se e de que modo aquela liderança tem impacto na
aprendizagem escolar dos estudantes. Para esclarecer o assunto, foi realizado
um estudo de caso único, de cariz qualitativo, numa escola secundária pública
portuguesa. Os resultados parecem convergir com vários dos pressupostos dos
modelos de práticas de liderança preconizados por Leithwood et al. (2004,
2006) e Day et al. (2009). De acordo com os testemunhos recolhidos, e
apesar das limitações evidentes de uma escola localizada num meio rural, os
resultados escolares dos alunos pareciam estar, de forma directa e indirecta,
associados às práticas de liderança desenvolvidas pelo director. Cet article adresse la relation entre la direction des établissements scolaires et les résultats atteints par les élèves. La question de recherche centrale qu’on a essayé de clarifier était si e de quelle façon cette direction a un impact sur l’apprentissage des élèves. Pour éclaircir ce sujet, on a conduit un étude de cas qualitative dans un établissement de l’enseignement secondaire public. Les résultats semblent converger avec plusieurs présuppositions des modèles de pratiques de leadership soutenus par Leithwood et al. (2004, 2006) et Day et al. (2009). Selon les témoignages des participants et malgré les évidentes limitations d’un établissement situé dans un contexte rural, les résultats scolaires des élèves semblaient être, de façon directe et indirecte, associés aux pratiques de leadership développées par le directeur This article focuses on the relationship between school leadership and student attainment. The main research question that the study sought to answer was: does school leadership have an impact on students’ academic learning and, in affirmative case, how does this impact take place? To clarify this issue, we conducted a qualitative case study of a public Portuguese secondary school. The results seem to converge with various assumptions of Leithwood et al’s (2004, 2006) and Day et al’s (2009) leadership practice models. According to participants’ testimonies, and in spite of the obvious limitations of a school located in a rural context, students’ school results seemed to be, both directly and indirectly, associated with the leadership practices developed by the school director. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/4843 | ISSN: | 1647-8614 | DOI: | 10.14195/1647-8614_45-1_7 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10_-_lideranca_da_escola_e_aprendizagem_dos_alunos_-_um_estudo_de_caso_numa_escola_secund_ria.pdf | 290.67 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.