Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/5329
Title: Pedagogia crítica, sofrimento e educação sobre a morte
Authors: Santos, Laura Ferrreira dos
Keywords: critical pedagogy;Frankfurt school;Paulo Freire;suffering;“death education”;end-of-life choices;pédagogie critique;ecole de Francfort;Paulo Freire;souffrance;éducation sur la mort;choix de fin-de-vie;pedagogia crítica;escola de Frankfurt;Paulo Freire;sofrimento;educação sobre a morte;escolhas de fim-de-vida
Issue Date: 2011
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Neste texto, explora-se a ligação da “Pedagogia Crítica” à Teoria Crítica da Escola de Frankfurt e ao pensamento e práticas educacionais de Paulo Freire, enfatizando a sensibilidade especial destas correntes ao sofrimento humano e à necessidade de transformação social num sentido emancipatório. Depois de se apontar a necessidade sublinhada pela Pedagogia Crítica no sentido de que cada um/a possa ter direito à sua própria “voz”, afirma-se que uma das “vozes” que tem estado ausente dos currículos escolares e da educação em geral é constituída pelas questões ligadas à mortalidade humana e, em especial, pelas questões ligadas às escolhas de fim-de-vida. Deste modo, a sensibilidade ao sofrimento e o “direito à voz” confluem para dar importância a uma “educação sobre a morte”. Esta importância será ainda mais ressaltada com o recurso a um artigo americano que une a reflexão sobre a morte à educação ao longo da vida.
Dans ce texte est exploré la relation de la "Pédagogie Critique" avec la Théorie Critique de l'Ecole de Francfort et avec la pensée et les pratiques éducationnelles de Paulo Freire, en soulignant la sensibilité particulière de ces courants à la souffrance humaine et à la nécessité de transformation sociale dans un sens émancipatoire. Après avoir mentionné la nécessité soulignée par la Pédagogie Critique au sens que chacun/e puisse avoir droit à sa propre "voix", il est affirmé qu'une des "voix" qui demeure absente des curriculums scolaires et de l'éducation en général concerne en particulier les questions liées aux choix de fin de vie. De cette façon, la sensibilité à la souffrance et au "droit à sa voix" convergent pour donner de l'importance à une "éducation sur la mort". Cette importance sera encore plus mise en relief en ayant recours à un article américain qui allie une réflexion sur la mort à l'éducation tout au long de la vie.
This article will explore the connection between the Critical Pedagogy, the Critical Theory of the Frankfurt School and Paulo Freire’ thought and educational practices. It will emphasize the special sensitivity to suffering shown by these currents (or authors), as well as to the need of a social transformation in a emancipatory way. After mentioning the need underlined by the Critical Pedagogy in the sense that everyone should have the right to express his/her own “voice”, we are told that one of the “voices” that has been absent from the curricular studies, and from education in general, is related to questions that have to do with human mortality and, in particular, to questions that have to do with end-of-life choices. In this sense, the sensitivity to suffering and the “right to his/her own voice” converge in order to give more importance to a “death education”. This importance will be reinforced with the help of an American article that makes a connection between “death education” and life long learning.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/5329
ISSN: 1647-8614
Appears in Collections:Revista Portuguesa de Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
37_-_pedagogia_critica__sofrimento_e_educacao_sobre_a_morte.pdf216.21 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.