Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/5349
Title: Re-viewing scientific models of career as social constructions
Authors: Savickas, Mark L.
Keywords: interests;social constructionism;career stages;vocational psychology;dejjobing;interesses;construcionismo social;estádios de carreira;psicologia vocacional;dejjobing
Issue Date: 2010
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Este artigo discute os conceitos fundamentais da psicologia vocacional do século xx e retoma os seus significados à luz das preocupações dos trabalhadores do século xix. Para integrar as mudanças impostas pela economia mundial, os psicólogos vocacionais e conselheiros de carreira, serão mais eficazes no apoio aos seus clientes se os prepararem para estar aptos a trabalhar (e a ter sucesso) em organizações que não se circunscrevem aos limites do mundo do trabalho tal como este era concebido no século transacto. Para tal, propõe-se que se suplementem os conceitos prevalecentes, sustentadas pelo positivismo lógico, com constructos pós-modernos baseados no construcionismo social.
This article discusses the core concepts used in the science of vocational psychology during the 20th century and re-views their meaning relative to the career concerns of workers in the 21st century. Vocational psychologists and career counselors may better assist individuals prepare for and succeed in the boundaryless organizations of the global economy if they supplement the meaning of modern concepts grounded in logical positivism with postmodern constructs grounded in social constructionism.
Description: Número conjunto comemorativo dos 30 anos da FPCEUC
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/5349
ISSN: 1647-8614
Appears in Collections:Revista Portuguesa de Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6_-_re-viewing_scientific_models_of_career_as_social_constructions.pdf475.76 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.