Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/90095
Title: Memória, identidade e as empresas brasileiras: a difícil metamorfose
Other Titles: Memory, identity and Brazilian companies: the difficult metamorphosis
Authors: Nassar, Paulo
Farias, Luiz Alberto de
Keywords: Memory;organizational identity;globalization;patrimony;Memória;identidade organizacional;globalização;património
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/44265
Abstract: The goal of this chapter is to bring to light the pressing issue of memory as the base for building the narrative of an organization’s identity, its value and identity crisis through which companies, especially Brazilian, go through, in face of the challenges imposed by globalization and processes of equity restructuring (mergers, acquisitions and divisions). A special focus is given to the weakening of relationships between memory and the territories from which Brazilian companies come from, the lack of transcendence and of a narrative that highlights the links between these companies with the development of their country and region. In important Brazilian companies, the territorial attribute of identity is more than a simple asset. It is a symbolic value. A way in which organizations project themselves to their staff and external world. One of the main questions in this discussion asks whether this diffuse identity is lasting and resistant in its interaction with society and markets that are molded by fast and constant economic, social, cultural and technological changes.
O objetivo deste capítulo é trazer à luz a candente questão da memória como base para a construção da narrativa da identidade organizacional, seu valor e a crise de identidade por que passam as empresas, particularmente as brasileiras, diante dos desafios impostos pela globalização e por processos de reestruturação patrimonial (fusões, aquisições e cisões). Ênfase especial é dada ao enfraquecimento das relações entre a memória e os territórios de origem das empresas brasileiras, à falta de transcendência e de uma narrativa que destaque os vínculos dessas empresas com o desenvolvimento do país e de suas regiões. Em importantes empresas brasileiras, o atributo territorial da identidade é mais do que um patrimônio. É um valor simbólico. Uma forma com que as organizações projetam a si mesmas para o seu quadro de colaboradores e para o mundo externo. Uma das questões centrais dessa reflexão pergunta se essa identidade mais difusa é duradoura e resistente em sua interação com a sociedade e com mercados tensionados por rápidas e constantes mudanças econômicas, sociais, culturais e tecnológicas.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/90095
ISBN: 978-989-26-1557-8
978-989-26-1558-5 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-1558-5_10
Rights: open access
Appears in Collections:Narrativas mediáticas e comunicação: construção da memória como processo de identidade organizacional

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