Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/90097
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Borges, Maria Manuel | |
dc.contributor.author | Lopes, António Tavares | |
dc.date.accessioned | 2018-10-01T14:28:27Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-05T09:30:05Z | - |
dc.date.available | 2018-10-01T14:28:27Z | |
dc.date.available | 2020-09-05T09:30:05Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1557-8 | |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1558-5 (PDF) | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/90097 | - |
dc.description.abstract | The organization of information and knowledge, and the ways in which it is made public to the community, have become a critical instrument of 21st century institutions. The perception of the value of memory, as an identity and affirmation of its knowledge and its mission, no longer exhausts itself in a collection of documents, on the contrary, it is projected through complex networks of systems and networked systems. The exploration that is now proposed seeks to look at different perspectives that, in one way or another, are in line with this context, and through which some of the most distinctive answers can be found, in the chapter on the organization of information and knowledge, to a growing complexity, but also with increasing possibilities.Against the background of Higher Education Institutions (HEIs), the identity strength of the institutional digital repository, a manifestation of the strength and vitality of its technical and scientific production, its commitment to the advancement and preservation of knowledge, and of the simultaneous recognition of its oneness and of a clear notion of belonging - to a community, and to a history that goes beyond all localisms and particularisms.It will also be seen how the production of all this knowledge is based, more and more, on formal systems of its representation, destined not only to the look and comprehension of humans, but also to their reading and processability by computational agents, corresponding to new layers of mediation and access to information.In all these instances, we need to identify the discourse and action of institutions on their memory, which calls not only for conservation and preservation, but also, and increasingly, the dissemination of what it produces , as an affirmative instrument of its own identity. | eng |
dc.description.abstract | A organização da informação e do conhecimento e as formas como aquela é tornada pública para a comunidade tornaram-se um instrumento crítico das instituições do século XXI. A perceção do valor da memória, enquanto identidade e afirmação do seu saber e da sua missão, projeta-se através de complexas redes de sistemas e de sistemas em rede.A exploração que agora se propõe procura atentar a diferentes perspetivas que se alinham, de uma forma ou outra, a este contexto, e através das quais se podem encontrar algumas das respostas mais distintivas, no capítulo da organização da informação e do conhecimento, a um ambiente de crescente complexidade, mas também de crescentes possibilidades.Tendo como pano de fundo as Instituições de Ensino Superior (IES), salienta-se a força identitária do repositório digital institucional, manifestação da pujança e vitalidade da sua produção técnica e científica, do seu compromisso com o avanço e preservação do conhecimento, e ainda do simultâneo reconhecimento da sua unicidade e de uma clara noção de pertença – a uma comunidade, e a uma história, que ultrapassa todos os localismos e particularismos.Ver-se-á também como a produção de todo este conhecimento assenta, cada vez mais, em sistemas formais da sua representação, destinados não apenas ao olhar e compreensão dos humanos, mas também à sua leitura e processabilidade por agentes computacionais, correspondendo a novas camadas de mediatização e de acesso à informação.Em todas estas instâncias, encontra-se a exigência da identificação do discurso e ação das instituições sobre a sua memória, que convoca não apenas a conservação e a preservação, mas também, e cada vez mais, a disseminação do que produz, enquanto instrumento afirmativo da sua própria identidade. | por |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | por |
dc.relation.ispartof | http://hdl.handle.net/10316.2/44265 | por |
dc.rights | open access | - |
dc.subject | Knowledge | eng |
dc.subject | information | eng |
dc.subject | identity | eng |
dc.subject | Higher Education Institutions | eng |
dc.subject | Conhecimento | por |
dc.subject | informação | por |
dc.subject | identidade | por |
dc.subject | ensino superior | por |
dc.title | O valor do conhecimento e da sua disseminação na construção da identidade das instituições de ensino superior | por |
dc.title.alternative | The value of knowledge and its dissemination in construction of the identity of higher education institutions | eng |
dc.type | bookPart | por |
uc.publication.firstPage | 197 | - |
uc.publication.lastPage | 219 | - |
uc.publication.location | Coimbra | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/978-989-26-1558-5_6 | - |
uc.publication.section | II. Informação, conhecimento e memória | por |
uc.publication.digCollection | PB | por |
uc.publication.orderno | 6 | - |
uc.publication.area | Artes e Humanidades | por |
uc.publication.bookTitle | Narrativas mediáticas e comunicação: construção da memória como processo de identidade organizacional | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/90097/201480/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/90097/201480/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/11023772 | - |
uc.publication.parentItemId | 55065 | - |
uc.itemId | 68304 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | Narrativas mediáticas e comunicação: construção da memória como processo de identidade organizacional |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
o_valor_do_conhecimento_e_da_sua_disseminacao.pdf | 1.46 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.