Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/90098
Title: Gerir identidades e culturas em organizações temporárias: o papel da comunicação
Other Titles: Managing identities and cultures in temporary organizations: the role of communication
Authors: Ruão, Teresa
Lopes, Ana
Pessôa, Clarisse
Keywords: Identity;Communication;Culture;Temporary Organizations;Identidade;Comunicação;Cultura;Organizações temporárias
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/44265
Abstract: This research looked for analysing the phenomena of culture, identity and communication in a temporary organization, through the study of a Consortium between a public university and a multinational company that has production units in Portugal. We aimed: (1) to analyse the possibility of temporary organisations build their own identities and cultures; (2) to understand the influence of the ‘permanent environment’ in the conception of the culture and identity of a temporary structure; (3) to evaluate the influence of these processes in the development of feelings of belonging among employees of the temporary organization; and (4) to discuss the role of communication in the construction of culture and identity in temporary organizations.The study was carried out following the case study methodology, using direct observation and semi-structured interviews as data collection methods. The observation was made over a year in various physical spaces of the Consortium, and included work environments and public events. 17 employees were interviewed, nine of whom worked exclusively for the temporary organization and the remaining eight divided their working time between the Consortium and one of the two permanent institutions. The data were analysed with the support of the NVivo® software program.The results show how difficult is for temporary organizations to develop their own cultures and identities, due to the complexity of creating feelings of belonging among collaborators in temporary and multi-referential work environments. In this context, we highlight the role of communication as the ‘glue’ that should unite cultural references, identity traits and task groups. All this happens in an organizational universe where temporary organizations are becoming commonplace due to their potential to adapt according the changing needs of societies and markets.
A presente investigação teve por objetivo analisar os fenómenos de cultura, identidade e comunicação numa organização temporária, através do estudo de um Consórcio entre uma universidade pública portuguesa e uma empresa multinacional com unidades de produção em Portugal. Procurou-se: (1) analisar a possibilidade da existência de culturas e identidades próprias em organizações temporárias; (2) compreender o grau de influência das organizações-mãe na criação da cultura e da identidade da estrutura temporária; (3) avaliar a influência desses processos na criação de sentimentos de pertença dos colaboradores à organização temporária; e (4) discutir o papel da comunicação na construção da cultura e da identidade em organizações temporárias. O estudo foi realizado seguindo a metodologia de estudo de caso, com recurso à observação direta e às entrevistas semi-estruturadas como mecanismos de recolha de dados. A observação foi realizada a longo de um ano nos diversos espaços que compõem o Consórcio, e incluiu circunstâncias de trabalho e eventos públicos. As entrevistas foram aplicadas a 17 colaboradores, sendo que nove trabalhavam em regime de exclusividade para a organização temporária e os restantes oito dividiam o seu tempo de trabalho entre o Consórcio e uma das duas instituições permanentes. Os dados foram analisados com apoio do programa de software NVivo®.Os resultados indicam a dificuldade de desenvolver culturas e identidades próprias em organizações temporárias, pela complexidade de criar sentimentos de pertença entre colaboradores em ambientes de trabalho provisórios e multi-referenciais. Neste contexto, destaca-se o papel da comunicação como a ‘cola’ que deve unir referências culturais, traços identitários e grupos de tarefa. Tudo isto num universo organizacional onde as entidades temporárias parecem ter chegado para ficar, pelo seu potencial de adequação às necessidades evolutivas das sociedades e dos mercados.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/90098
ISBN: 978-989-26-1557-8
978-989-26-1558-5 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-1558-5_7
Rights: open access
Appears in Collections:Narrativas mediáticas e comunicação: construção da memória como processo de identidade organizacional

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