Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/90100
Title: Os planos estratégicos das instituições de ensino superior enquanto comunicadores de sentido e perpetuadores das memórias: o caso da Universidade do Minho (1974-2014)
Other Titles: The strategic plans of higher education institutions as communicators of meaning and perpetuators of memories: the case of the University of Minho (1974-2014)
Authors: Ribeiro, Paula Campos
Keywords: narratives;organizational discourse;strategic plans;higher education institutions;Narrativas;discurso organizacional;planos estratégicos;instituições de ensino superior
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/44265
Abstract: This article aims to understand the chronological evolution of the construction of meanings of organizing higher education institutions by analyzing the narratives of the strategic plans, meeting the general objective of this work - helping to think “constructing meanings in the minds of the people” (Castells, 2015, p.17). Thus, this reflection is guided by the following question: how can the evolutionary analysis of strategic plans contribute to the search for the construction of a sense of the identity of a public university?To answer the question, a qualitative study was developed based on the methodology of an organizational case study, more specifically, on the analysis of the institutional discourse of a Portuguese public university – University of Minho. However, this longitudinal research extends over a period of 40 years, from the foundation of the university in 1974 to 2014. The sources of information used were: strategic plans, rector’s application programs, action programs and the texts of the activity reports. This data collection took place within the framework of the research of the doctoral thesis of the author (Ribeiro, 2016).The analysis of the contents of the narratives of the institutional texts aims at crossing two categories: a) the temporal dimension of organizational theories - historical periods; and b) the dimension of organizational discourse - general strategic guidelines encompassing the key missions: teaching, research and university extension.In the end, it was possible to find changes in the construction of the meanings of universities and the perpetuation of identity memory throughout the periods of the neoclassical university, the modern university and the postmodern university; adaptation of organizational narratives to dominant paradigms; perpetuation of organizational memory through strategic plans.
Este artigo visa compreender a evolução temporal da construção de sentidos estratégicos de organização das instituições de ensino superior através da análise das narrativas dos planos estratégicos, indo ao encontro do objetivo geral desta obra - ajudar a pensar a «construção de significados nas mentes das pessoas” (Castells, 2015, p. 17). Assim, esta reflexão norteia-se pela questão seguinte: de que forma a análise evolucionária dos planos estratégicos pode contribuir para a procura da construção de sentido do discurso de uma universidade pública? Para dar resposta ao questionamento, desenvolveu-se um estudo qualitativo baseado na metodologia de estudo de caso organizacional, mais concretamente, na análise do discurso institucional de uma universidade pública portuguesa – a Universidade do Minho. Ora, esta pesquisa longitudinal estende-se por um período de 40 anos, desde a fundação da universidade em 1974 até 2014. Donde, as fontes de informação utilizadas tenham sido: os planos estratégicos, os programas de candidatura dos reitores, os programas de ação e os textos dos relatórios de atividades. A recolha dos dados aconteceu no âmbito da investigação da tese de doutoramento da autora (Ribeiro, 2016). A análise dos conteúdos das narrativas dos textos institucionais visa o cruzamento de duas categorias: a) a dimensão temporal das teorias organizacionais (períodos históricos), e b) a dimensão do discurso organizacional (orientações estratégicas das missões-chave das instituições de ensino superior: o ensino, a investigação e a extensão universitária).Para concluir, foi possível encontrar evidências comprovativas de mudanças na construção de sentidos das universidades ao longo dos períodos históricos da universidade neoclássica, da universidade moderna e da universidade pós-moderna; a adequação das narrativas organizacionais aos paradigmas dominantes; a perpetuação da memória organizacional através dos planos estratégicos das instituições de ensino superior.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/90100
ISBN: 978-989-26-1557-8
978-989-26-1558-5 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-1558-5_9
Rights: open access
Appears in Collections:Narrativas mediáticas e comunicação: construção da memória como processo de identidade organizacional

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