Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/90271
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSoares, Nair de Nazaré Castro
dc.date.accessioned2017-10-04T14:13:30Z
dc.date.accessioned2020-09-05T23:29:52Z-
dc.date.available2017-10-04T14:13:30Z
dc.date.available2020-09-05T23:29:52Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.isbn978-989-26-1292-8
dc.identifier.isbn978-989-26-1293-5 (PDF)
dc.identifier.issn2182‑8814
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/90271-
dc.description.abstractThe literary Renaissance speech, in a broad sense, reveals a consistency that assumes, implicitly or explicitly, a dialectical relationship between the world’s view, on a global scale – according to a concrete imitation of reality –, and the formal model from the Classical Antiquity. In this sense, becomes important in European humanist schools, in Latin – the common language of culture –, the rhetorical pedagogy. The grammar’s discipline includes the dialectics and the rhetoric, which is viewed as a text’s science, attentive not only to the wording but also to the enunciation’s process – concerning the language, the styles, and the art of composition – merging with the poetic. All over Europe, the aesthetic and cultural mímesis of the classical authors, of their wisdom, considered uox universalis, becomes fundamental in the rhetorical formation and in the art of composition of the authors of that period. In brief, the Renaissance literature, the literary discourse – in Latin or in the vernacular language, in prose and verse – becomes the main vector of the European cultural identity and the internationalization of knowledge.eng
dc.description.abstractO discurso literário do Renascimento, em sentido amplo, revela uma coerência que pressupõe – implícita ou explicitamente – uma relação dialética entre a visão do mundo, à escala global, configuradora de uma imitação concreta da realidade, e o modelo formal da Antiguidade Clássica. Neste sentido, ganha relevo, nos colégios humanistas europeus, em latim, língua franca de cultura, a retórica escolar. A disciplina da gramática, inclui a dialética e a retórica, encarada esta como uma ciência do texto, atenta não só ao enunciado como ao processo de enunciação – pela preocupação pela linguagem, pelos estilos, pela arte da composição – confundindo-se com a poética. Em toda a Europa, a mímesis estética e cultural dos autores clássicos, da sua sabedoria lapidar, considerada uox universalis, torna-se fundamental na formação retórica e na arte de composição dos autores deste período. Numa palavra, a literatura do Renascimento – em latim ou em língua vulgar, em prosa e em verso – torna-se o principal vetor de identidade cultural europeia, na internacionalização do saber.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/42974por
dc.rightsopen access-
dc.subjectRenaissanceeng
dc.subjectliterary discourseeng
dc.subjectrhetorical pedagogyeng
dc.subjectclassical mimesiseng
dc.subjectrhetoric of literary citation and literary allusioneng
dc.subjectthe internationalization of knowledgeeng
dc.subjectRenascimentopor
dc.subjectdiscurso literáriopor
dc.subjectretórica escolarpor
dc.subjectmímesis clássicapor
dc.subjectretórica da citação e alusão literáriapor
dc.subjectinternacionalização do saberpor
dc.titleInternacionalização do saber e discurso literário no Renascimentopor
dc.title.alternativeThe internationalization of knowledge and the literary Renaissance speecheng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage17-
uc.publication.lastPage42-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1293-5_1-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno1-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleLegado clássico no Renascimento e sua receção: contributos para a renovação do espaço cultural europeu-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/90271/202611/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/90271/202611/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11041843-
uc.publication.parentItemId56847-
uc.itemId68528-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Legado clássico no Renascimento e sua receção: contributos para a renovação do espaço cultural europeu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
internacionalizacao_do_saber_e_discurso_literario_no_renascimento.pdf800.92 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.