Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/90285
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFerreira, Fátima
dc.date.accessioned2017-10-03T16:53:31Z
dc.date.accessioned2020-09-05T23:58:54Z-
dc.date.available2017-10-03T16:53:31Z
dc.date.available2020-09-05T23:58:54Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.isbn978-989-26-1339-0
dc.identifier.isbn978-989-26-1340-6 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/90285-
dc.description.abstractLatin didactics has not been a main focus in Portugal, possibly due to the near disappearance of Latin as a subject in the Portuguese secondary school curriculum. Inappropriate teaching practices have also given Latin the reputation of being an arduous and difficult subject, with lessons restricted to the exhaustive study of grammar and translation of texts whose meanings are never fully grasped by students. The current investment in classical languages requires a review of specific teaching concepts, involving a combination of past practices and a more active teaching methodology that values oral communication, reading comprehension and acquisition of vocabulary. Rethinking the teaching of Latin will help raise awareness of the fact that Latin is an essential pillar, in terms of the comprehensive and inclusive training of students, for many other areas of study.eng
dc.description.abstractA área da Didática do Latim não tem sido uma aposta forte no nosso país, facto que pode relacionar-se com o quase desaparecimento da disciplina de Latim no Ensino Secundário português. Práticas de ensino desajustadas atribuíram ao Latim as designações de disciplina penosa e difícil, cujas aulas se limitavam ao estudo exaustivo da gramática e à tradução de textos, sem que o sentido dos mesmos fosse verdadeiramente apreendido pelos alunos. O atual investimento na área das Línguas Clássicas requer uma revisão dos conceitos da sua didática específica, que traduza uma síntese entre as práticas do passado e uma metodologia de ensino mais ativa, que valorize a oralidade, a compreensão textual e a aquisição de vocabulário. Repensar a Didática do Latim contribuirá para a consciencialização de que a disciplina de Latim representa um pilar essencial para diversas áreas de estudo, no sentido de uma formação integral e integradora dos alunos.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/42965por
dc.rightsopen access-
dc.subjectDidacticseng
dc.subjectLatineng
dc.subjectEducationeng
dc.subjectDidáticapor
dc.subjectLatimpor
dc.subjectEnsinopor
dc.titleDidática do Latim: reflexões e tendênciaspor
dc.title.alternativeDidactics of Latin: reflections and trendseng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage49-
uc.publication.lastPage60-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1340-6_3-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno3-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleO Ensino das Línguas Clássicas: reflexões e experiências didáticas-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/90285/202723/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/90285/202723/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11043859-
uc.publication.parentItemId56845-
uc.itemId68554-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:O Ensino das Línguas Clássicas: reflexões e experiências didáticas
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
didatica_do_latim.pdf377.33 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.