Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/93482
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorEichler, Vivian Augustin-
dc.contributor.authorGruszynski, Ana Cláudia-
dc.contributor.authorKalsing, Janaína-
dc.date.accessioned2018-05-17T11:32:59Z
dc.date.accessioned2020-10-04T03:37:45Z-
dc.date.available2018-05-17T11:32:59Z
dc.date.available2020-10-04T03:37:45Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.issn1645‑5681-
dc.identifier.issn2183-5462 (digital)-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/43902-
dc.description.abstractEl presente artículo evalúa el ethos discursivo del periódico brasileño O Globo en su campaña en contra las noticias falsas (fake news). Los procedimientos metodológicos adoptados son la investigación bibliográfica y el análisis del discurso, los cuales orientan el mapeo de los sentidos, la identificación de los sujetos y de las voces de los enunciados, además del atravesamiento de los contenidos periodísticos y publicitarios vinculados a la campaña. Como resultado, se ha observado que el periódico busca fortalecer la creencia en el rol del periodismo desde un imagen de autoridad para verificar informaciones. Así, se utiliza del fenómeno de las fake news para adaptar su ethos al nuevo ambiente de circulación de informaciones de la sociedad midiatizada y obtener legitimación junto a sus públicos.spa
dc.description.abstractO artigo avalia o ethos discursivo do jornal O Globo (Brasil) em sua campanha que tem como foco o combate às notícias falsas (fake news). Os procedimentos metodológicos adotados são a pesquisa bibliográfica e a análise de discurso, que orientam o mapeamento de sentidos, a identificação dos sujeitos e das vozes dos enunciados, bem como o atravessamento de discursos de conteúdos jornalísticos e publicitários vinculados à campanha. Observou-se que o periódico busca reforçar a crença no papel do jornalismo a partir da imagem de autoridade para verificar informações. Dessa maneira, utiliza o fenômeno das fake news para alinhar o seu ethos ao novo ambiente de circulação de informações da sociedade midiatizada e legitimar-se junto a seus públicos.por
dc.description.abstractThis article aims to enlighten the meanings attributed to journalism and the discursive ethos of the brazilian newspaper O Globo in its campaign that fights against fake news. The research is based on bibliographic research and discourse analysis, which guide the mapping of meanings, the identification of the subjects and the voices of the utterances, as well as the crossing of discourses of journalistic and advertising content linked to the campaign. As a result, it was observed that the O Globo newspaper seeks to reinforce the belief in the role of journalism through the image of authority to verify information. In this way, the fake news phenomenon is used to align the newspaper’s ethos to the new environment of mediatized society and to self legitimize with its audiences.eng
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbra-
dc.rightsopen access-
dc.subjectnoticias falsas-
dc.subjectethos-
dc.subjectperiodismo-
dc.subjectO Globo-
dc.subjectconvergencia-
dc.subjectfake newseng
dc.subjectdiscursive ethoseng
dc.subjectJournalismeng
dc.subjectO Globo Newspapereng
dc.subjectconvergenceeng
dc.subjectfake newspor
dc.subjectethospor
dc.subjectjornalismopor
dc.subjectO Globopor
dc.subjectconvergênciapor
dc.titleO ethos do jornal O Globo e a campanha contra as fake newspor
dc.title.alternativeO Globo newspaper’s ethos and the campaign against fake newspor
dc.title.alternativeEl ethos del diario O Globo y la campaña en contra las notícias falsaspor
dc.typearticle-
uc.publication.collectionMedia & Jornalismo nº 32, vol. 18, nº 1-
uc.publication.firstPage139-
uc.publication.issue32-
uc.publication.lastPage154-
uc.publication.locationCoimbra-
uc.publication.journalTitleMedia & Jornalismo: uma revista do Centro de Investigação Media e Jornalismo-
uc.publication.volume18por
dc.identifier.doi10.14195/2183-5462_32_10-
uc.publication.orderno11-
uc.publication.areaArtes e Humanidades-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/93482/264838/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/93482/264838/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/12092429-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Media & Jornalismo
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
o_ethos_do_jornal_o_globo_e_a_campanha_contra_as_fake_news.pdf2.76 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.