Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/94533
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFonseca, António Castro-
dc.contributor.authorOliveira, Marta-
dc.contributor.authorSilva, José Tomás da-
dc.date.accessioned2017-10-31T10:47:50Z
dc.date.accessioned2020-10-06T15:29:09Z-
dc.date.available2017-10-31T10:47:50Z
dc.date.available2020-10-06T15:29:09Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.issn0870‑418X-
dc.identifier.issn1647-8614 (PDF)-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/43164-
dc.description.abstractLa relación entre autocontrol y desempeño académico todavía está insuficientemente estudiada, particularmente, el papel desempeñado por los diferentes componentes del autocontrol en ese proceso. El análisis de esta última cuestión constituyó el principal objetivo del presente trabajo. Se utilizó una muestra de 448 participantes que fueran estudiados desde la educación primaria hasta el final de su tercera década de vida. Las medidas fueron proporcionadas por los participantes en una entrevista individual; otras informaciones fueron recogidas junto a los profesores de educación primaria. Los resultados mostraron un hecho moderado de algunos componentes de autocontrol (v.g., preferencia por actividades físicas, la toma de riesgo y la preferencia por tareas simples) en las medidas del desempeño académico, incluso después de haber controlado el hecho de las variables de control. Sería interesante examinar, en trabajo futuros, la generalización de los resultados a otros aspectos del desempeño académico y comprobar la robustez predictiva de las dimensiones del autocontrol y su utilidad en la obtención del éxito escolar.spa
dc.description.abstractA relação entre autocontrolo e desempenho académico ainda está insuficientemente estudada, particularmente, o papel desempenhado pelas diferentes componentes do autocontrolo nesse processo. A análise desta última questão constitui o principal objetivo do presente trabalho. Utilizou-se uma amostra de 448 participantes que foram seguidos desde o ensino básico até ao fim da terceira década de vida. Muitas das informações foram fornecidas pelos participantes numa entrevista individual; outras informações foram recolhidas junto dos professores do ensino básico. Os resultados mostraram um efeito moderado de algumas componentes do autocontrolo (v.g., preferência por atividades físicas, tomada de risco e a preferência por tarefas simples) nas medidas de desempenho académico, mesmo após se ter controlado estatisticamente o efeito das variáveis concorrentes. Seria interessante examinar, em trabalhos futuros, a generalização dos resultados a outros aspetos do desempenho académico e comprovar a robustez preditiva das dimensões do autocontrolo e a sua utilidade na promoção do sucesso escolar.por
dc.description.abstractAlthough there is a considerable amount of evidence that self-control has an important impact on academic achievement, little is known about the role played by its different components in that process. This issue is the main goal of the present work. The data come from a longitudinal study in which several hundred participants were followed up from primary school until their late twenties. Self-report measures were used to assess self-control in adolescence and educational attainment in adulthood, whereas information regarding sociodemographic variables and possible learning difficulties were collected from teachers in elementary school. Results revealed a modest but significant effect of self-control in all measures of academic achievement, even when the confounding variables were statistically controlled for. However, only some components of that construct had a consistent impact in academic achievement: preference for simple tasks, preference for physical activities and, to a lesser extent, impulsivity. It would be interesting to assess in future studies if similar effects are found when other criteria are used to define academic achievement, and whether those three dimensions of low self-control provide a secure basis to develop new intervention strategies aimed at improving young adults’ educational level.eng
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbra-
dc.rightsopen access-
dc.subjectautocontrol-
dc.subjectadolescentes-
dc.subjectdesempeño académico-
dc.subjectadultos jóvenes-
dc.subjectself-controleng
dc.subjectadolescentseng
dc.subjectacademic achievementeng
dc.subjectyoung adultseng
dc.subjectautocontrolopor
dc.subjectadolescênciapor
dc.subjectdesempenho académicopor
dc.subjectjovem adultopor
dc.titleO Papel do Autocontrolo no Desempenho Académico na Transição da Adolescência para a Idade Adultapor
dc.title.alternativeThe Role of Self-Control in Academic Performance in the Transition from Adolescence to Adulthoodpor
dc.title.alternativeEl Papel del Autocontrol en el Rendimiento Académico en la Transición de la Adolescencia a la Adultezpor
dc.typearticle-
uc.publication.collectionRevista Portuguesa de Pedagogia 51-1-
uc.publication.firstPage5-
uc.publication.issue1-
uc.publication.lastPage25-
uc.publication.locationCoimbra-
uc.publication.journalTitleRevista Portuguesa de Pedagogia-
uc.publication.volume51por
dc.identifier.doi10.14195/1647-8614_51-1_1-
uc.publication.orderno1-
uc.publication.areaCiências Sociais-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/94533/275087/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/94533/275087/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/12324920-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Revista Portuguesa de Pedagogia
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
o_papel_do_autocontrolo_no_desempenho_academico.pdf754.55 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.