Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/94537
Title: | Os Fundamentos da Educação e da Pessoa Educada | Other Titles: | The Foundations of Education and of the Educated Person Los Fundamentos de la Educación y de la Persona Educada |
Authors: | Pereira, Rui Penha | Keywords: | educación;pedagogía;elitismo;suerte;trastorno;education;pedagogy;elitism;luck;disorder;educação;instrução;elitismo;sorte;desordem | Issue Date: | 2017 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | La visión de la educación y la persona educada aquí defendida, inspirado en la tradición clásica, tiene como objetivo central de la educación el bienestar de la persona, y esto es visto como una tranquilidad que surge de la autosuficiencia. Tal tranquilidad se ve como el resultado de una suerte constitutiva en ausencia relativa de algunas fuentes o formas de trastorno, como una cierta comparación y miedo, vistas cómo sus enemigos. Estas visiones asumen que se favorece una esencia humana de amor, que está en contraste con lo que se supone que es el actual predominio de una esencia competitiva-hedonista, generando un elitismo agresivo, non educativo y desfavorable a la pedagogía. As visões de educação e de pessoa educada aqui defendidas, inspiradas na tradição clássica, têm como objetivo central da educação o bem-estar da pessoa e este é visto como uma tranquilidade que emerge da sua autossuficiência. Tal tranquilidade é tida como o resultado de uma sorte constitutiva, em relativa ausência de algumas fontes ou formas de desordem, como uma certa comparação e o medo, vistas como os seus inimigos. Estas visões pressupõem o favorecimento de uma essência humana amorosa que se contrasta com o que se supõe ser a atual predominância de uma essência competitiva-hedonista que gera um elitismo-agressivo, deseducativo e desfavorável à instrução. The vision of education and the educated person here defended, inspired by the classical tradition, assigns to education the central goal which is the well-being of the person, which is seen as a tranquillity that emerges from self-sufficiency. Such tranquillity is the result of a constitutive luck in relative absence of some sources or forms of disorder, as a certain comparison and fear, seen as their enemies. These visions intend to favour a loving human essence, which is in contrast with what is supposed to be the current predominance of a competitive-hedonistic one, generating an aggressive elitism, unfavourable, both, to education and pedagogy. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/43168 | ISSN: | 0870‑418X 1647-8614 (PDF) |
DOI: | 10.14195/1647-8614_51-1_5 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
os_fundamentos_da_educacao_e_da_pessoa_educada.pdf | 1.1 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.