Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/94642
Title: Utilização conjunta de ferramentas neuronais e SIG na avaliação da inundação do porto e baía da Praia da Vitória
Other Titles: Coupling of neuronal network and GIS tools to evaluate the flooding in the harbour and bay of Praia da Vitória
Authors: Poseiro, P.
Fortes, C. J. E. M.
Reis, M. T.
Reis, R.
Keywords: HIDRALERTA;wave overtopping;inundation;GIS;Praia da Vitória;HIDRALERTA;galgamento;inundação;SIG;Praia da Vitória
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: O HIDRALERTA é um sistema de previsão, alerta e avaliação do risco de galgamentos/inundação em zonas costeiras e portuárias, partindo da utilização de medições/previsões da agitação marítima para calcular o galgamento/inundação nessas zonas. O cálculo dos caudais médios galgados sobre uma estrutura marítima é efetuado através de ferramentas neuronais e/ou fórmulas empíricas, que não permitem definir a distribuição espacial desse caudal atrás da estrutura. Este artigo apresenta a aplicação ao porto/baía da Praia da Vitória, Açores, de um método expedito para modelar essa distribuição espacial, recorrendo a ferramentas SIG. Foi estabelecida uma relação entre a cota de inundação e o volume galgado de água através da utilização de um modelo digital de terreno. Este trabalho representa um primeiro passo na elaboração de um mapa de risco associado ao galgamento costeiro.
The HIDRALERTA is a forecast, warning and risk assessment system for overtopping/flooding of coastal and port areas which uses sea-wave measurements/estimates of sea-waves to evaluate overtopping/flooding in those areas. The calculation of the mean overtopping discharge over a maritime structure is made through neural network based tools and/or empirical formulas, which are unable to define the spatial distribution of the flow behind the structure. This paper presents the application to the harbour/bay of Praia da Vitória, Azores, of a fast method that uses a GIS tool to model such spatial distribution. A relationship was established between inundation level and wave overtopping volume, using a digital terrain model. This work represents a first step for developing a risk map associated to wave overtopping.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/43270
ISSN: 1647-7723 (digital)
0872-8941
DOI: 10.14195/1647-7723_25-1_3
Rights: open access
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