Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/96397
Title: Redes culturais nos primórdios da Europa: 2400 anos da fundação da Academia de Platão
Other Titles: The early days of European networking: 2400 years from the foundation of Plato’s Academy
Authors: Soares, Carmen, ed. lit.
Casadesús Bordoy, Francesc, ed. lit.
Fialho, Maria do Céu, ed. lit.
Keywords: Academy;Plato;Platonisms;Legacy;The Republic;The Statesman;The Laws;Phaedrus;Symposium;Parmenides;Academia;Platão;Platonismos;Receção;A República;O Político;As Leis;Fedro;O Banquete;Parménides
Issue Date: 2016
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: Série Humanitas Supplementum
Abstract: By celebrating the 2400th anniversary of the founding of Plato's Academy, this book gathers ten contributions concerning the founder of the Academy, his school and work, as well as the influence Plato exerted on later authors (from antiquity to the present), and the reception of his legacy throughout history.The themes explored in the five initial chapters focus on the analysis of various topics treated in individual Pla‑ tonic dialogues. To begin, the Phaedrus is considered for its significance regarding the philosophical conception of a “supra‑heavenly place”. The next two chapters reflect upon Platonic paideia, first on the pedagogical princi‑ ples of The Statesman, and next on the analysis of sports activities in The Republic and in The Laws. The dramatic and philosophical implications arising out of the multicultural origins of the characters in The Laws are brought into perspective alongside an insight drawn from the banquet, considered a model on which a philosophic com‑ munity can be constituted. The five remaining chapters have a general focus on Plato’s presence in later authors (from Neoplatonism to contemporary literature), as well the influence of the Academy.
Em comemoração dos 2400 anos da fundação da Academia de Platão, o presente volume reúne dez contributos sobre a figura do fundador da Academia, sua escola e obra, bem como sobre a influência por ele exercida em autores posteriores (da Antiguidade aos nossos dias) e receção desse legado ao longo da história. Em termos de temáticas abordadas, os primeiros cinco capítulos incidem na análise de conteúdos diversos trata‑ dos nos diálogos platónicos. Começa‑se por considerar a importância do Fedro na conceção filosófica de um ‘lu‑ gar supraceleste’. Seguem‑se duas reflexões sobre a paideia platónica, uma centrada n’ O Político, outra na análise das práticas desportivas n’ A República e n’ As Leis. São também perspectivadas as implicações (dramáticas/filosóficas) da origem multicultural das personagens n’ As Leis, bem como a perceção do banquete como modelo de comunidade sobre a qual se constitui a comunidade filosófica. Os cinco capítulos restantes concentram a sua atenção na presença em autores posteriores (do neoplatonismo à literatura contemporânea) do filósofo, da sua obra e da Academia.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/96397
ISBN: 978-989-26-1176-1
978-989-26-1177-8 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-1177-8
Rights: open access
Appears in Collections:Redes culturais nos primórdios da Europa: 2400 anos da fundação da Academia de Platão

Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.