Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/96445
Title: Cícero: obra e recepção
Other Titles: Cicero: works and reception
Authors: Cardoso, Isabella Tardin (coord.)
Martinho, Marcos (coord.)
Keywords: Cicero;Philology;Philosophy;Historiography;Rhetoric;Reception;Cícero;filologia;filosofia;historiografia;retórica;recepção
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: The book brings together seven essays on Cicero written by specialists in the Author. The essays are grouped into two sections: in the first one, papers on Cicero’s works (the dialogues: Lucullus, De finibus, De oratore, De officiis); in the second one, papers on both the early and late reception of Cicero (in Seneca, Petrarch and Erasmus). The essays belong to professors from Brazilian (Adriano Scatolin, Bianca Fanelli Morganti, Elaine Cristine Sartorelli, Sidney Calheiros de Lima), French (Carlos Lévy) and Italian universities (Aldo Setaioli, Ermanno Malaspina). The book avoids biographical approach, which sometimes takes the works of Cicero as a reliable witness of political and family events, sometimes distrusts them as a distorted picture of public and private actors; or yet, conceives of them as either the Author’s profession of faith in a philosophical doctrine, or a tendentious presentation of the theses of philosophical schools. Instead, the essays adopt another interpretative key, so that, when analyzing a philosophical dialogue of Cicero, instead of seeking references to its historical moment, focus on its controversial aspects (due to the dispute between the schools of philosophy), rhetorical aspects (the amplifying devices through which the Author compares the strength of one thesis with the weakness of another), fictional aspects (including the description of the scene and the picture of the characters). Thus, it can be said that the book seeks a more appropriate approach to Cicero’s works, not taking them as mere source of historical knowledge, but considering their historicity, that is, the devices for discursive production of their own time.
O livro reúne sete ensaios acerca de Cícero compostos por especialistas no Autor. Os ensaios distribuem-se entre duas seções: na primeira, estudos de obras de Cícero (os diálogos: Lucullus, De finibus, De oratore, De officiis); na segunda, estudos da recepção antiga e também tardia de Cícero (em Sêneca, em Petrarca, em Erasmo). Os estudos são assinados por professores de universidades brasileiras (Adriano Scatolin, Bianca Fanelli Morganti, Elaine Cristine Sartorelli, Sidney Calheiros de Lima), francesas (Carlos Lévy) e italianas (Aldo Setaioli, Ermanno Malaspina). Evita-se a abordagem de cunho biográfico, que ora toma as obras de Cícero como testemunho fidedigno de eventos políticos e familiares, ora desconfia delas como de retrato distorcido de agentes públicos e privados; ou ainda, ora como profissão de fé do Autor em alguma doutrina filosófica, ora como apresentação tendenciosa das teses das escolas filosóficas. Em vez disso, os ensaios adotam outra chave interpretativa, de modo que, ao analisar um diálogo filosófico de Cícero, antes de procurar nele referências a seu momento histórico, atentem para os aspectos polêmicos (devidos à disputa entre as escolas de filosofia), para os aspectos retóricos (para os expedientes amplificadores por meio dos quais o Autor compara os pontos fortes de uma tese com os fracos de outra), para os aspectos ficcionais (que incluem a descrição da cena e a caracterização das personagens). Assim, pode-se dizer que o livro procura uma abordagem mais adequada à obra ciceroniana, sem tomá-la como mera fonte de informações históricas, mas considerando sua historicidade, isto é, os modos de produção discursiva próprios de seu tempo.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/96445
ISBN: 978‑989‑26‑1670‑4
978‑989‑26‑1671‑1 (PDF)
ISSN: 2182‑8814
DOI: 10.14195/978-989-26-1671-1
Rights: open access
Appears in Collections:Cícero: obra e recepção

Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.