Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/28243
Title: | Envolvimento dos alunos na escola: conceito e relação com o desempenho académico - sua importância na formação de professores | Other Titles: | Student’s engagement in school: concept and relationship with academic performance - its importance in teacher training Engagement des étudiants dans l’école: concept et relation avec performance académique - son importance dans la formation des professeurs |
Authors: | Veiga, Feliciano Henriques Festas, Isabel Taveira, Céu Galvão, Diana Janeiro, Isabel Conboy, Joseph Carvalho, Carolina Caldeira, Suzana Melo, Madalena Pereira, Tiago Almeida, Ana Bahía, Sara Nogueira, João |
Keywords: | Student’s engagement in school;Academic performance;Teacher training;Engagement des étudiants dans l’école;Performance scolaire;Formation de professeurs;Envolvimento dos alunos na escola;Desempenho académico;Formação de professores | Issue Date: | 2012 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | O conceito de envolvimento dos alunos na escola tem vindo a ser colocado no
cerne das discussões relacionadas com o sucesso académico e com o abandono
escolar. Este estudo faz uma revisão de literatura acerca deste conceito e das
suas relações com o desempenho académico, destacando a sua importância no
âmbito da formação de professores. Vários estudos sustentam que a falta de
envolvimento dos alunos aparece associada ao baixo desempenho académico,
a problemas de comportamento e ao abandono escolar. O envolvimento dos
alunos na escola apresenta-se, na literatura revista, como uma resposta eficaz
para os problemas que afetam as escolas e os seus alunos, como um aspeto
a ter em conta na prevenção de padrões de comportamento problemático em
contexto escolar e, portanto, como um conceito transdisciplinar de elevada
importância na formação de professores. Le concept d’engagement des étudiants dans l’école, a été placé au coeur des discussions relatives au succès académique et l’abandon scolaire. Cette étude est une revue de la littérature sur ce concept et sa relation avec la performance académique, soulignant son importance dans le contexte de la formation de professeurs. Nombreuses études affirmant que le manque d’engagement semble associé à une faible performance scolaire, à des problèmes de comportement et d’abandon scolaire. Le engagement des étudiants dans l’école est présenté comme une réponse efficace aux problèmes que touchent les écoles et leurs élèves, et comme un aspect à prendre en considération dans la prévention des comportements problématiques dans les écoles et, donc, comme un concept transdisciplinaire d’une grande importance dans la formation des professeurs. The concept of student’s engagement in school has been the focus of debate concerning academic success and school dropout. This study reviews the literature concerning this concept and its relations with academic performance, emphasizing its importance within the framework of Teacher Training. It can be found a significant number of studies which sustain that the lack of engagement appears related with low academic performance, behavioral problems and school dropout. The literature reviewed presents student’s engagement in school as a potentially effective response to problems affecting schools and their students, and an aspect to be considered when preventing problematic behavior patterns in school settings, and, therefore, a highly important transdisciplinary concept in Teacher Training. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/28243 | ISSN: | 1647-8614 | DOI: | 10.14195/1647-8614_46-2_2 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
02_envolvimento_dos_alunos_na_escola_conceito_e....pdf | 1.46 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.