Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/28253
Title: | Ensinar Matemática com TIC: em busca de um referencial teórico | Other Titles: | Teach Mathematics with ICT L’enseignement des Mathématiques avec les TIC |
Authors: | Sampaio, Patrícia Alexandra da Silva Ribeiro Coutinho, Clara Maria Gil Fernandes Pereira |
Keywords: | Educational technology;TPACK;Mathematics;Technologie de l’éducation;TPACK;Mathématiques;Tecnologia educativa;TPACK;Matemática | Issue Date: | 2012 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | A integração da tecnologia no processo de ensino/aprendizagem não tem
trazido grande sucesso educativo, tendo-se constatado que o apetrechamento
das escolas com ferramentas educativas não é uma solução por si só. Tornase
necessário refletir sobre esta integração, surgindo um modelo teórico que
interliga três componentes (pedagogia, tecnologia e conteúdo) com o contexto
em que se está inserido. No caso particular da Matemática, este referencial
denomina-se de TPACK matemático e desenvolve-se em torno de quatro
grandes áreas: conceção e desenvolvimento de experiências e ambientes digitais
de aprendizagem; ensino, aprendizagem e currículo matemático; análise e
avaliação; produtividade e prática profissional. No entanto, não há uma aquisição
imediata do TPACK por parte dos professores de Matemática, precisando de
passar por um processo de cinco etapas para enfrentarem a decisão final de
aceitar ou rejeitar uma tecnologia específica para o ensino da Matemática. L’intégration de la technologie dans le processus d’enseignement/apprentissage n’a pas apporté beaucoup de succès à l’éducation, on constate que l’équipement des écoles des outils pédagogiques n’est pas une solution en soi. Il est nécessaire de tenir compte de cette intégration, ayant émergé un nouveau modèle théorique qui lie trois composantes (la pédagogie, la technologie et le contenu) au contexte dans lequel elle est insérée. Dans le cas particulier de la Mathématique, cette référence est appelé le TPACK de la mathématique qui se développe autour de quatre grands domaines: l›expérience de conception et de développement de ressources éducatifs digitales et d›environnements numériques de l›apprentissage; l›enseignement, l›apprentissage des programmes de mathématiques; l›analyse et l›évaluation; et la pratique et la productivité professionnelle. Toutefois, l` acquisition du TPACK par les enseignants de mathématique n´est pas immédiate, il faut besoin de passer par un processus en cinq étapes pour faire face à la décision finale d›accepter ou de rejeter une technologie particulière pour l›enseignement des mathématiques. The integration of technology in the teaching/learning process hasn’t brought great success to education because it was found that the equipment of schools with educational tools is not a solution in itself. It is necessary to reflect about this integration, emerging a theoretical model that links three components (pedagogy, technology and content) to the context in which it is inserted. In the particular case of Mathematics, this reference is called Mathematics TPACK and is developed around four major areas: designing and developing digital-age learning environments and experiences; teaching, learning and the mathematics curriculum; assessment and evaluation; productivity and professional practice. However, there isn’t an immediate acquisition of TPACK by Mathematics teachers; they need to go through a five step process to face the final decision to accept or reject a particular technology for Mathematics teaching. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/28253 | ISSN: | 1647-8614 | DOI: | 10.14195/1647-8614_46-2_5 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
05_ensinar_matem_tica_com_tic....pdf | 1.58 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.