Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/28258
Title: | A dimensão emocional da docência: contributo para a formação de professores | Other Titles: | The emotional dimension of teaching: contribution to teacher training La dimension émotionnelle de L’enseignement: un apport à la formation des enseignants |
Authors: | Freire, Isabel Bahia, Sara Estrela, Maria Teresa Amaral, Anabela |
Keywords: | Emotions;Emotional literacy;Teachers’ training;Pedagogical relationship;Emotions;Littératie émotionnelle;Relation pédagogique;Formation des enseignants;Emoções;Literacia emocional;Relação pedagógica;Formação de professores | Issue Date: | 2012 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | À partir des cadres conceptuels explicités dans le texte, cet article présente
l’ensemble du projet “ La dimension émotionnelle de la profession enseignante et
la formation de professeurs”. Ce projet visa à saisir les dimensions pédagogiques
des sentiments et émotions de deux groupes d’enseignants. Quelques besoins et
attentes de formation ayant été inférés, on a élaboré un schéma de rechercheformation
pour promouvoir le développement de leur littératie émotionnelle.
Nous avons constaté, au cours du processus, des changements de capacité de
discrimination émotionnelle, de quelques croyances et des niveaux de reflexivité. Partindo de quadros teóricos que são explicitados no texto, este artigo apresenta
o conjunto do projeto de investigação “A Dimensão Emocional da Docência e
Formação de Professores”. Este projeto pretendeu captar as dimensões pedagógicas
dos sentimentos e emoções de dois grupos de professores. Inferidas
algumas necessidades e aspirações de formação, concebeu-se um esquema
de investigação-formação que visou o desenvolvimento da literacia emocional
dos professores. Ao longo do processo verificaram-se mudanças na capacidade
de discriminação emocional, nas crenças e nos níveis de reflexividade dos
professores participantes. Based on the theoretical framework specified in the text, this article presents the research project named “The emotional dimension of teaching and teacher training”, as a whole. This was intended to capture the educational dimensions of the feelings and emotions of two groups of teachers. After having inferred some training needs and aspirations, a research-training scheme was devised in order to develop the emotional literacy of the teachers. Throughout the process some changes occurred in the ability of emotional discrimination and in the beliefs and levels of reflexivity of the participating teachers as well. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/28258 | ISSN: | 1647-8614 | DOI: | 10.14195/1647-8614_46-2_8 |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
08_a_dimens_o_emocional_da_doc_ncia_contributo....pdf | 1.45 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.