Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/28574
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Portela, Joana Abranches | - |
dc.date.accessioned | 2014-02-05T12:27:49Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-15T08:01:55Z | - |
dc.date.available | 2014-02-05T12:27:49Z | |
dc.date.available | 2020-09-15T08:01:55Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.identifier.issn | 2182-7982 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/28574 | - |
dc.description.abstract | This article discusses some aspects concerning education in Mozambique, based in the analysis of our teaching experience at a high school in the region of Angónia. Firstly we consider some questions of methodology related to our fieldwork and its different phases: arriving, identification, adaptation. Secondly, we focus on the problems aroused in the process of teaching and learning the Portuguese language; on the importance of informal education within a system centralized on formal curricula; on the discordance between the political discourse promoting girls’ education and the ordinary practices. Finally, we acknowledge a personal perspective change on the way we regarded our educational role in the interaction with the Other and we intent at understanding how the linguistic diversity and creativity of students who live in a border region reflect their multiple identities. | eng |
dc.description.abstract | Neste artigo faz-se uma reflexão sobre alguns aspectos relativos à educação em Moçambique, com base na análise da nossa experiência pedagógica numa escola secundária na região da Angónia. Numa primeira parte, são abordadas questões de índole metodológica relacionadas com a nossa inserção no terreno e as suas diferentes fases: chegada, identificação, adaptação. Numa segunda parte damos especial atenção aos problemas que se colocam no ensino e aprendizagem da língua portuguesa; à importância da educação informal num sistema de ensino centralizado nos currículos formais; ao desfasamento entre o discurso político de incentivo à educação das raparigas e as práticas quotidianas. Por fim, dá-se conta de uma mudança de perspectiva pessoal no modo como encarámos o nosso papel educativo no confronto com o Outro e procuramos compreender como a diversidade e criatividade linguística dos estudantes de uma zona de fronteira reflectem múltiplas identidades. | por |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | CIAS - Centro de Investigação em Antropologia e Saúde | - |
dc.rights | open access | - |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | language | eng |
dc.subject | identity | eng |
dc.subject | Other | eng |
dc.subject | frontier | eng |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | língua | por |
dc.subject | identidade | por |
dc.subject | Outro | por |
dc.subject | fronteira | por |
dc.title | “Minha vida sem ti é como uma enxada sem cabo!”: um olhar etnográfico sobre a educação numa escola de Moçambique | por |
dc.type | article | - |
uc.publication.collection | Antropologia Portuguesa vol. 28 | - |
uc.publication.firstPage | 55 | - |
uc.publication.lastPage | 94 | - |
uc.publication.location | Coimbra | - |
uc.publication.journalTitle | Antropologia Portuguesa | - |
uc.publication.volume | 28 | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/2182-7982_28_3 | - |
uc.publication.section | Vária | - |
uc.publication.digCollection | IP | - |
uc.publication.digCollection | B1 | - |
uc.publication.orderno | 3 | - |
uc.publication.area | Ciências Sociais | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/28574/215230/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/28574/215230/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/11227176 | - |
uc.itemId | 71146 | - |
uc.thumbnail.uri | https://dl.uc.pt/iiif-imgsrv/11227094/dl!3!89!97!63!89976397223271237481063629264968780213 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | Antropologia Portuguesa |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ap28_artigo4.pdf | 1.51 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.