Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/29869
Title: Cidade educadora e hábitos culturais: outros públicos, outras oportunidades
Other Titles: Educating city and cultural habits: other audiences, other opportunities
Ville éducatrice et habitudes culturelles: d'autres publics, d'autres opportunités
Authors: Moio, Isabel Sofia Fernandes
Mendes, Ana Catarina Pereira
Keywords: Adult education;Process of Recognition, Validation and Certification of Competencies;Educating city;Territorialisation;Governance;Éducation des adultes;Processus de Reconnaissance, Validation et Certification de Compétences;Ville éducatrice;Territorialisation;Gouvernance;Educação de adultos;Processo de Reconhecimento, Validação e Certificação de Competências;Cidade educadora;Territorialização;Governação
Issue Date: 2013
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: As mudanças que se têm registado na regulação das políticas públicas em educação apresentam repercussões nas políticas de educação e formação de adultos, no sentido da descentralização de poderes, da territorialização e da valorização do local. As estratégias inerentes ao Processo de Reconhecimento, Validação e Certificação de Competências respeitam estes princípios ao valorizarem as aprendizagens localmente construídas, num sério compromisso com os adultos. Apresentam‑se, neste artigo, os resultados obtidos através da administração de um questionário sobre a participação de um grupo de adultos do Centro Novas Oportunidades da Escola Secundária de Jaime Cortesão no Projeto “Hábitos Culturais, Outros Públicos, Outras Oportunidades”, resultante de um trabalho conjunto entre aquele Centro e o Teatro Académico de Gil Vicente. Através dos dados recolhidos foi possível concluir que os adultos aprendem mais quando envolvidos em atividades significativas e localmente construídas, o que se coaduna com os pressupostos subjacentes à designação de “Cidade Educadora”.
Les changements survenus de la régulation des politiques publiques en matière d'éducation présentent des répercussions sur les politiques d'éducation et de formation des adultes, dans le sens de la décentralisation des pouvoirs, de la territorialisation et de la valorisation locale. Les stratégies inhérentes au Processus de Reconnaissance, Validation et Certification de Compétences respectent ces principes en valorisant les apprentissages construites localement, dans un engagement sérieux envers les adultes. On présente dans cet article les résultats de l'administration d'un questionnaire sur la participation d'un groupe d'adultes du Centre Nouvelles Opportunités (CNO) du Lycée Jaime Cortesão dans le projet "Habitudes culturelles, d'autres publics, d'autres opportunités", résultant d'un travail commun entre ce Centre et le Théâtre Académique de Gil Vicente. Grâce aux données recueillies il fut possible conclure que les adultes apprennent plus lorsqu'ils sont engagés dans des activités significatives et locales, ce qui est conforme aux présupposés sous‑jacents à la désignation de «Ville Éducatrice».
The changes that have occurred in the regulation of public policies in education have repercussions on the legislation regarding the education and training of adults, towards the decentralization of powers, territorialisation and valorization of the place. The strategies inherent to the process of Recognition, Validation and Certification of Competencies observe these principles by valorizing the locally built learning, in a serious commitment to the adults. This paper presents the results obtained by means of a questionnaire concerning the participation of a group of adults from the New Opportunities Centre of the Secondary School of Jaime Cortesão in the Project "Cultural Habits, Other Audiences, Other Opportunities", resulting from a joint work between that centre and the Academic Theatre of Gil Vicente. The data collected allowed the conclusion that adults learn more when they are engaged in meaningful activities and locally constructed, which is consistent with the assumptions underlying the designation of "Educating City".
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/29869
ISSN: 1647-8614
DOI: 10.14195/1647-8614_47-1_5
Appears in Collections:Revista Portuguesa de Pedagogia

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