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https://hdl.handle.net/10316.2/31348
Title: | Educação para desenvolvimento sustentável e práticas interdisciplinares | Other Titles: | Education for sustainable development and interdisciplinary practices | Authors: | Capelo, A. Pedrosa, M. A. |
Keywords: | Education for sustainable development;Interdisciplinarity;Development of competencies;Contemporary problems;Educação para desenvolvimento sustentável;Interdisciplinaridade;Desenvolvimento de competências;Problemas atuais | Issue Date: | 2012 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/24405 | Abstract: | In the perspective of education for sustainable development (ESD), on different
educational levels and contexts (formal, non‑formal and informal), it is indispensable
to promote interdisciplinary practices. The closer relationships between interdisciplinarity
and ESD is even more relevant in the context of cooperation between countries, as happens
with Portuguese‑speaking countries (e.g., within CPLP), where, faced by different cultural and
natural heritage, cooperation between educational communities is important, in order to
promote best practices in a perspective of sustainable development. Thus, it is important
that the teachers, in general, science teachers, in particular: (i) reflect on what is it? and for
what? interdisciplinary approaches in science teaching and learning; (ii) reflect on appropriate
contexts for developing interdisciplinary practices (e.g., climate change or disasters and conflicts)
taking into account appropriate literature on research and on education for sustainability; (iii)
to, appropriately, build and develop interdisciplinary approaches that encourage cooperation
between teachers and assist students to better understand phenomena of the material world and
contemporary problems. With such purposes, the present communication intends to promote
itself, informed and conscientiously, in a sustainable development perspective, interdisciplinary
educational practices in science. Em educação para desenvolvimento sustentável (EDS) importa que, em diferentes níveis educativos e variados contextos (formal, não formal e informal), se promova e pratique interdisciplinaridade. Reconhecer estreitamento de relações entre interdisciplinaridade e EDS é ainda mais relevante em contextos de cooperação entre países, como entre os países de língua portuguesa (e.g., no âmbito da CPLP), onde, face à diversidade geográfica, cultural e linguística importa que as comunidades educativas cooperem entre si, promovendo a adoção de melhores práticas numa perspetiva de desenvolvimento sustentável. Importa, pois, que professores, em geral, professores de ciências, em particular: i) reflitam sobre o que é interdisciplinaridade e para quê praticá‑la em educação científica; ii) reflitam sobre contextos apropriados para desenvolver práticas interdisciplinares (e.g., alterações climáticas ou desastres e conflitos) tendo em conta literatura pertinente no âmbito de investigação e de educação para a sustentabilidade; iii) construam e desenvolvam, adequadamente, práticas interdisciplinares que incentivem a cooperação entre si e auxiliem os alunos a melhor compreenderem aspetos de fenómenos do mundo material e problemas atuais. Com estes propósitos, a presente comunicação pretende contribuir para promover, informada e conscientemente, práticas educativas interdisciplinares em educação científica numa perspetiva de desenvolvimento sustentável. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/31348 | ISBN: | 978-989-26-0533-3 (PDF) | DOI: | 10.14195/978-989-26-0533-3_5 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Para aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono |
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