Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/31411
Title: | O papel das geociências no contexto “pós‑moderno” de revalorização da cultura | Other Titles: | The role of geosciences in "post-modern" context of revalorization of the culture | Authors: | Deus, J. A. S. Barbosa, L. D. Tubaldini, M. A. S. |
Keywords: | Geosciences and Culture;Geology and Cultural Heritage;Geology and Sustainable Tourism;Geological Monuments;Geociências e Cultura;Geologia e Patrimônio Histórico;Geologia e Turismo Sustentável;Monumentos Geológicos | Issue Date: | 2012 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/24405 | Abstract: | There is a remarkable process in progress, in which cultural questions are
showing a significant revival in worldwide political dynamics and recently developed innovative
scientific approaches. Geological aspects are also involved in such processes. These are
the essential questions at issue in our research. The methodological tools adopted in this study
included: bibliographical research; fieldworks and interviews in loco; data systematization;
critical analysis and reflection on the obtained information. In Brazilian classical mining
areas, as Minas Gerais and Goiás states, for example, we can see, actually, a huge influence
of geological concepts, themes and practices in regional historical processes and cultural
heritage issues. New links between geological monuments and trails and ecotourism, are also
being increasingly built nowadays. On the other hand, interactions between Geology and
Architecture rebirth and are reestablished in historical sites as, for example, Ouro Preto and
other peculiar ancient towns situated at the Quadrilátero Ferrífero de Minas Gerais/Brazil.
It’s worthy to recognize, by the way, that Geosciences teaching practices must be closely
linked with sustainable development models and concepts issues. Há um processo perceptível, hoje em curso, em que se observa que as questões culturais vão assumindo significativo papel na dinâmica política em escala mundial e nos debates científicos mais inovadores, travados nas últimas décadas. Aspectos geológicos também estão envolvidos nesses processos. E são fundamentalmente essas questões que nossa investigação se propõe a abordar. Os procedimentos metodológicos aí adotados incluíram: pesquisa bibliográfica, reconhecimentos de campo, entrevistas com representantes dos segmentos sociais locais; sistematização/contextualização dos dados; análise e reflexão críticas sobre as informações obtidas. Nas regiões de antiga mineração do Brasil, como Minas Gerais e Goiás, podemos perceber de fato, grande influência de conceitos, temas e práticas associados à Geologia, incidentes nos processos históricos e relacionadas ao patrimônio cultural local. Novos vínculos entre as problemáticas concernentes aos monumentos e trilhas geológicas e o ecoturismo estão também sendo aí estabelecidos hoje em dia. Por outro lado, interações entre os campos de conhecimento geológico e arquitetônico vão sendo reestabelecidas em sítios históricos como Ouro Preto e outras cidades situadas no Quadrilátero Ferrífero de Minas Gerais, no Brasil. Todas essas questões demandam do educador um esforço no sentido de tentar acoplar o ensino das Ciências da Terra às proposições/ações direcionadas ao Desenvolvimento Sustentável. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/31411 | ISBN: | 978-989-26-0533-3 (PDF) | DOI: | 10.14195/978-989-26-0533-3_41 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Para aprender com a Terra: memórias e notícias de Geociências no espaço lusófono |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
41-para_aprender_com_a_terra_v.f..pdf | 554 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.