Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/31521
Title: Santuário, jardim e Pólis pitagorismo, epicurismo, urbanidade e política
Other Titles: Sanctuary, garden and polis: pythagoreanism, epicurism, urbanity and politics
Authors: Fernandes, Edrisi
Keywords: Pythagoras;Pythagoreanism;Epicurus;Epicurism;Greek urbanism;Pitágoras;Pitagorismo;Epicuro;Epicurismo;Urbanismo grego
Issue Date: 2012
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Centro de Estudos Clássicos e Humanísticos
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/2342
Abstract: The builders of Delphi, and the Epicurean philosophers also, intended to put down artificial barriers between humanity and the natural order of existence. We present some evidences of what may have meant, for the ancient Greeks, to consider Delphi as the “navel of the world”, and we present some views that interpretate the urbanistic disposition of its buildings in the light of an “Orphic/Pythagorean key” that could reveal to us an unconventional understanding of Greek religiosity and its articulation with the birth of Philosophy. Philodemus of Gadara, on his turn, remembered that Epicurus knew how to behave for many years “in a manner not inactive towards the city”, having “taken part in all the traditional festivals and sacrifices”. The sanctuary and the Garden are peculiar ways of dealing with the affairs of the Greek polis
Os edificadores de Delfos e os filósofos epicúreos pretenderam pôr abaixo barreiras artificiais entre a humanidade e a ordem natural da existência. Apresentamos algumas evidências do que parece ter significado, para os antigos gregos, considerar Delfos como “umbigo do mundo”, e destacamos alguns pontos de vista que interpretam a disposição urbanística das suas edificações à luz de uma “chave órfica/pitagórica” que poderia nos revelar um entendimento não‑convencional da religiosidade grega e de sua articulação com o nascimento da Filosofia. Filodemo de Gádara, por sua vez, recordou que Epicuro soube se conduzir por muitos anos “de um modo não inativo em relação à cidade”, tendo “tomado parte em todos os festivais e sacrifícios tradicionais”. O santuário e o jardim epicúreo são formas peculiares de engajamento em assuntos da pólis grega
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/31521
ISBN: 978-989-26-0295-0 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-8281-20-3_7
Rights: open access
Appears in Collections:Representações da Cidade Antiga: categorias históricas e discursos filosóficos

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